25 Fætter BR-butikker og webshop overlever

Salling Group, der har købt rettighederne til Fætter BRs brand, åbner de første BR-butikker i løbet af foråret.

25 Fætter BR-butikker slår snart dørene op igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det bliver snart muligt at købe legetøj i Fætter BR igen.

Allerede inden for få måneder åbner de første BR-butikker. I alt forventer Salling Group at åbne ca. 25 nye butikker, der under det velkendte navn kommer til at forsyne danske børn med alt inden for legetøj.

»Med en landsdækkende BR-kæde og en stærk webshop sikrer vi, at der fremover bliver et univers, hvor man kan købe legetøj. Det ligger os meget på sinde, at børn fortsat kan have gode oplevelser med legetøj i fysiske butikker, og at legetøj forbliver en del af danskernes hverdag,« siger Per Bank, der er adm. direktør i Salling Group.

Butikker på tværs af Danmark

Kort før nytår annoncerede Top-Toy lukning af samtlige Toys'R'Us- og BR-butikker i Danmark, efter at virksomheden gik konkurs. Efterfølgende indgik Salling Group, der bl.a. står bag kæderne Bilka, Føtex og Netto, en aftale med kurator i konkursboet om køb af Top-Toys samlede danske varelager samt rettigheder til at anvende BR-navnet på det danske marked.

»Der er tale om et særdeles stærkt dansk brand, og de seneste ugers omtale af BR har understreget, at danskerne meget gerne vil holde liv i BR,« siger Per Bank.

Salling Groups transaktion med konkursboet omfatter ikke medarbejdere, lejeaftaler eller inventar. Dagligvaregiganten har i stedet uafhængigt af konkursboet påbegyndt individuelle forhandlinger med udlejere landet over om ledige butikslokaler. Selskabet regner med åbne butikker både i lejemål, der tidligere har huset legetøjsbutikker, men også i øvrige eksisterende eller nyopførte lejemål.

De kommende ca. 25 butikker forventes placeret bredt på tværs af Danmark – hvor vil blive offentliggjort i løbet af foråret.

Salling Group har tidligere overvejet at lave såkaldte shop-in-shops, som er en slags selvstændige BR-afdelinger i de enkelte Føtex- og Bilkaforretninger. Men den idé er droppet, lyder det fra Per Bank.

»Vi kan ikke skabe de rigtige rammer til det. I en Føtex har vi jo f.eks. ikke ret mange kvadratmeter allokeret til legetøj, hvorimod vi i butikker kan have over 20.000 varenumre og skabe de her store universer,« siger han.

I stedet vil Føtex- og Bilka-butikkerne skrue op for mængden af legetøj i de byer, hvor Salling Group ikke åbner Fætter BR-butikker, oplyser han.

Ekspert: Godt set af Salling Group

Ifølge Dorte Wimmer, der er detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia, er det godt set af Salling Group at åbne Fætter BR-butikker.

»For de tager helt sikkert de 25 bedste lokationer i Danmark, og attraktive beliggenheder er bare alt i retail. Hvis jeg kender dem ret, forhandler de også gode priser med udlejerne,« siger hun.

Hun mener, at deres største opgave bliver at skabe en bedre sammenhæng mellem de fysiske butikker og webshoppen.

»De skal være mere oplevelsesorienterede i butikkerne og få skabt magien igen, og så skal de integrere det digitale bedre i det fysiske rum. F.eks. med click and collect, så man kan hente de varer, man har bestilt, i butikkerne,« siger hun og peger på, at Fætter BRs sortiment også trænger til at blive opdateret.

»Jeg er ret sikker på, at det vil lykkes for dem. De er dygtige købmænd og dygtige til at drive forretning. Når de går ind i noget, kan man være sikker på, at de har regnet på det ned til mindste detalje,« siger hun.

Måske yderligere fem butikker på vej

Både Toys'R'Us og Fætter BR har været kritiseret for ikke at være tidssvarende. Men Per Bank mener, at dagligvarekoncernen vil skabe en mere ensartet oplevelse for kunderne.

»For vi har jo kun 25 butikker. Top-Toy havde gamle og nye, små og store butikker. Men vi kan fra starten gå ind og opdatere samtlige butikker, så de har en ensartet og høj standard. Der har ikke været investeret så mange penge i mange af butikkerne, men det har vi styrken til at gøre nu,« siger Per Bank, der ikke vil sige, hvor meget Salling Group samlet har planlagt at investere i projektet.

Han mener, at 25 butikker er et passende antal.

»Det kan godt være, at der kommer fem butikker mere, men der kommer ikke dobbelt så mange,« siger Per Bank, der tror på, at koncernen kan tage kampen op mod de store udenlandske spillere, når selskabet både har webshop og de 25 butikker.

»Vi har ikke sat et mål for, hvornår de skal give overskud, men jeg tror, at med sund fornuft og ved at udnytte vores stordriftsfordele kan vi lave overskud næste år,« siger han og peger på, at der i år er nogle ekstra omkostninger.

»Det bliver ikke nogen kæmpe forretning, men til gengæld sikrer vi, at danskerne får fysiske legetøjsbutikker. Det kræver jo så, at danskerne tilvælger butikkerne. Hvis man bliver ved med at fravælge fysiske butikker, så kan det være, at der kun er halvdelen tilbage om fem år,« siger han.

Salling Group har orienteret Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.