Svensk anmelder om dansk #metoo-satire: »How very Danish«

DR-satireserien »Orkestret« har haft svensk premiere og er derfor blevet anmeldt i blandt andet Aftonbladet og Dagens Nyheter. Sidstnævnte kalder seriens behandling af krænkelsessager for typisk dansk.

DR-serien »Orkestret« er skabt af Mikkel Munch-Fals efter idé fra Adam Price. Niels Buchholzer/SAMproduction

DRs nye satireserie, »Orkestret«, har taget de danske anmeldere med storm. Berlingskes anmelder gav eksempelvis fem ud af seks stjerner.

Serien handler om et symfoniorkester, og den kaster et satirisk blik på emner som krænkelseskultur, #metoo-sager og virksomhedswokeness.

Måske vil det være overraskende for nogle, at svenskerne – som, vil nogle mene, er noget mere fremme i wokeskoene end danskerne – tilsyneladende godt kan lide den danske serie, efter at den har haft svensk premiere på SVT Play.

I Dagens Nyheter, der er Sveriges største morgenavis, skriver anmelder Kerstin Gezelius, at symfoniorkestret er en perfekt skueplads for tragikomedien, fordi det er et sted hvor »det allerhøjeste og allerlaveste« støder sammen.

»Hvorfor kan de ikke bare …?«

I serien anmelder mændene på skift hinanden for sexchikane, hvorefter de bliver sendt afsted til psykologen Mette, skriver Gerzelius.

»How very Danish. Hvorfor skal de altid …? Hvorfor kan de ikke bare …? Alle lande har vel en sårskorpe, de bare ikke kan lade være med at pille ved, uanset hvor meget de voksne forklarer dem, at de ikke skal,« skriver Gerzelius i Dagens Nyheter, og giver karakteren fire ud af fem.

Hun hentyder til, at premieren blev udskudt med et halvt år, fordi DR mente, at timingen var dårlig i efteråret, da sagen om krænkelser og seksualiseret kultur i DR Pigekoret rullede.

Det mener anmelderen i Aftonbladet dog ikke, at DR havde behøvet.

»Måske var beslutningen passende. Måske – hvilket jeg hælder til efter at have set serien – var den unødig ængstelig,« skriver Karolina Fjellborg i den socialdemokratisk orienterede tabloidavis.

Hun giver »Orkestret« tre plusser ud af fem mulige og skriver, at serien er en underholdende arbejdspladskomedie med fingeren på samtidens puls.

Endnu en »klassisk dansk sårskorpe«

Rasmus Bruun (tv.) spiller en ængstelige revisortype, der forfremmes til souschef, medens Neel Rønholt (i midten) spiller hans utro kone, der er jurist i huset.  Dagens Nyheter kalder Rønholt for »strålende«. Frederik Cilius (th.) spiller en dygtig, men upopulær, andenklarinetist i orkestret. Åsmund Sollihøgda/SAMproduction

»#Metoo nævnes, men ikke i form af egentlig seksuel chikane inden for orkestret, men mere som et våben mellem mandlige rivaler i en organisation, der er bange for skandaler. 'Orkestret' er ikke det provokerende sprængstof, som jeg i hvert fald havde håbet på,« skriver Fjellborg i Aftonbladet.

I Dagens Nyheter nævner Gerzelius endnu en »klassisk dansk sårskorpe«, som »Orkestret« bare må pille i:

»Hvilken slags kunst får vi, hvis vi udstøder ekspertisen, bare fordi kunstneren er irriterende?« skriver hun og kalder serien for en rørende blanding af ømhed og sjov, der får latteren til at sidde fast det helt rigtige sted i halsen.