Denne jødiske filminstruktør vidste alt om hvide privilegier 50 år før Black Lives Matter

KLASSISK FILMSOMMER – 1950erne: Berlingskes filmanmelder Kristian Lindberg kigger på nogle af de mest iøjnefaldende film i hvert årti siden 1930erne og kommer med sit bud på, hvorfor netop disse film stadig er relevante for nutidens publikum. Dansk-tyske Douglas Sirk gik i 1959 til angreb på amerikansk racisme med en film, der stadig flår i ens tårekanaler.

Lana Turner og Juanita Moore i »Imitation of Life« (»Lad andre kun dømme«) fra 1959. Instruktøren, Douglas Sirk, blev nedladende betegnet som en »instruktør af kvindefilm«, men eftertiden har siden fået øje på den skarpe samfundskritik, der hyppigt camoufleres af filmens melodrama. Filmen bygger på en roman af Fannie Hurst fra 1933, og den første filmatisering kom allerede året efter. Universal Pictures

Filmhistorien har været fuld af velmenende, hvide instruktører, der gerne vil »adressere racismen« og kun er lykkedes med at grave grøfterne dybere og stereotyperne mere udtalte.

Jeg har for eksempel svært ved at se Stanley Kramers ellers universelt roste racedrama »Gæt hvem der kommer til middag« (1967) med Hollywoods første sorte filmstjerne, Sidney Poitier, i rollen som en mand, der for første gang skal møde sine hvide, kommende svigerforældre (spillet af Spencer Tracy og Katharine Hepburn).