Minister vil ikke udtale sig om mistede 112-opkald

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) vil ikke kommentere sagen om de tusindvis af 112-opkald, der mistes i Region Hovedstaden. Nu kaldes ministeren i samråd.

Vagtcentralen i Region Hovedstaden har i løbet af 29 døgn de seneste tre måneder mistet 2.482 opkald.

Det vil sige opkald, som ikke har kunnet gå direkte igennem til en sundhedsfaglig medarbejder på regionens 112-vagtcentral inden for 22 sekunder, der kan guide og vurdere den tilskadekomne og ud fra det sende den rette hjælp.

Det har Berlingske afsløret gennem lækkede dokumenter og udtalelser fra 30 medarbejdere, som ønsker, at offentligheden får kendskab til antallet af de mistede opkald, fordi de er overbeviste om, at de mistede opkald enten har kostet menneskeliv eller kommer til at koste menneskeliv.

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) vil ikke kommentere historien og henviser i stedet til Region Hovedstaden.

Her fortæller regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) i et interview med Berlingske, at han ikke var bekendt med problemet, før han så fredagens avis.

»Jeg blev selvfølgelig overrasket, da jeg læste historien, og jeg vil gerne sige, at jeg tager det alvorligt. Min opgave er hurtigst muligt at få afdækket, hvad der er op og ned,« siger han.

Indkaldt i samråd

Magnus Heunicke slipper dog ikke helt for at svare på spørgsmål om de mistede opkald. Flere partier har nemlig kaldt ministeren i samråd.

Et af disse er Dansk Folkeparti, hvor sundhedsordfører Liselott Blixt vil spørge, hvad sundhedsministeren vil gøre for at sikre, at danskerne ikke ringer forgæves til 112, når de står i en livstruende krise, og om ministeren vil undersøge problemets omfang på landsplan.

Hun kræver også svar på, hvad Magnus Heunicke tænker om, at der ifølge alarmcentralens medarbejdere ikke altid bliver sendt en ambulance, hvis et opkald er mistet, og hvad ministeren vil gøre for at sikre, at antallet af ambulancer passer med behovet.

På Twitter opfordrer Lægeforeningen desuden sundhedsministeren til at komme på banen med en konkret handlingsplan.

Alene i første uge af september var der ifølge Berlingskes oplysninger minimum 600 mistede opkald.

Vagtcentralchef Preben Hansen forklarer, at de mistede opkald er et resultat af flere opkald til vagtcentralen efter genåbningen af samfundet, som de ikke har kunnet forudse. I flere weekender har niveauet af opkald været på niveau med nytårsaften.

»Jeg synes, at det er dybt beklageligt, at vi er havnet i den her situation. Jeg kan ikke fremskaffe kvalificeret medarbejdere nok,« siger han.

I 2020, hvor Danmark i perioder var nedlukket, modtog vagtcentralen i gennemsnit 432 opkald om dagen. I juli i år modtog vagtcentralen 506 opkald dagligt.