»Hvis man har den samme holdning hele livet, så har man fandeme levet et kedeligt liv«

Naser Khader er tilbage i Folketinget med mere modenhed og større tyngde, mener han selv. Nu belønnes den engang detroniserede politiker af læserne, der har nomineret ham som »Årets dansker«.

Naser Khader fotograferet i sit hjem, der er blevet indrettet med sikkerhedsrum, kamareaer og skudsikker dør. Foto: Niels Ahlmann Olesen  Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Naser Khader har fået smag for akademia og overvejer at skrive en ph.d.-afhandling om Paulus: Apostlen som først forfulgte de kristne, men ifølge Biblen fik en åbenbaring på vejen til Damaskus, hvor han blev blændet af et lys og hørte Jesus’ stemme. Ifølge traditionen blev Paulus henrettet under Kejser Nero.

Den danske politiker vil ikke ligefrem sammenligne sig med kirkefaderen, men der er paralleller, påpeger han forsigtigt: Begge har rødder i Syrien og Palæstina. Begge er tvivlere. Begge har betalt store omkostninger.

»Hvis man har den samme holdning hele livet, så har man fandeme levet et kedeligt liv,« siger Naser Khader.

Han tilføjer, at der på hans gravsten skal stå »fortsættelse følger«, når den tid kommer.

Den 52-årige og evigt søgende Naser Khader er én af de ti kandidater til »Årets dansker«.

I et portræt af Naser Khader kunne man beskrive hoppene fra Det Radikale Venstre over Ny Alliance til de Konservative. Man kunne fremhæve hans enorme popularitet i forbindelse med Muhammed-krisen, hvor han blandt andet blev omtalt som det tætteste, »vi i Danmark er på en Kennedy«. Og man kunne dvæle ved, hvordan det ofte endte med en smertefuld maveplasker – tænk på Ny Alliance, Se & Hør og burka­forbuddet.

Men man kan også bare lade Naser Khader gøre det, han gør bedst: Være Naser. Det er i hvert fald hans personlige kamp, der står tilbage for mange af dem, der har nomineret ham som »Årets dansker«.

Naser Khader kommer fra en syrisk landsby, hvor han begyndte i koranskole som femårig. Da han som 11-årig landede mellem Istedgades pornobutikker, kunne han koranens 6.616 vers uden ad.

Han blev opdraget med en tro på, at hvis han brød reglerne, blev det registreret af en engel og straffet ved dommedag. I gymnasiet kom tvivlen.

Efter fire år i Københavns Borgerrepræsentation og ti år i Folketinget begyndte Naser Khader at læse teologi på Københavns Universitet; nysgerrig efter at finde ud af, om kristendommen har bedre svar på de vanskeligste spørgsmål end islam og inspireret af især afdøde Niels Henrik Arendt, som blandt andet var biskop og medlem af Etisk Råd, og Søren Krarup, præst og tidligere folketingsmedlem for Dansk Folkeparti.

Naser Khader har betalt en høj pris for at ytre sig: De seneste ti år ikke er gået gennem Nørrebro i København. Hans hjem er blevet indrettet med sikkerhedsrum, kameraer og skudsikker dør. Han er under beskyttelse 24 timer i døgnet. Intet er spontant, alt er planlagt. Fold sammen
Læs mere

»Hvis man vil forstå danskere og dansk kultur, kan man ikke komme uden om kristendommen. Det var i øvrigt først, da jeg begyndt at læse teologi, at jeg fandt ud af, hvad treenigheden går ud på,« siger Naser Khader.

Det er også en lidt svær størrelse.

»Nej, det er smukt og simpelt. At Gud kommer fra sin ophøjethed ned i øjenhøjde. Mennesket – vi er Jesus. Og Helligånden bliver ved med at være hos mennesket. Min gud og jødernes gud er stadig i deres ophøjethed og kommanderer.«

Han forklarer, at jo større forståelse han har fået af kristendommen, desto mere er problemerne med islam gået op for ham. Han beskriver kristendommen og islam som to huse. Hvor det kristne hus tidligere kunne være grusomt med for eksempel antisemitisme og korstog, ser han det i dag som »et smukt hus med plads til den enkeltes frihed og tvivl«.

»Det muslimske hus var et fremragende hus for 1.000 år siden, fyldt med fornuft, selvkritik og tolerance. I dag minder det om et håndværkertilbud. Det er helt smadret og domineret af absolutisme, fundamentalisme og manglende frihed. Og hvis man synes, som jeg gør, skal man konvertere eller blive og reformere. Det letteste ville være at flytte hus, men der er potentialet til at gøre det muslimske hus smukt.«

Hvad synes du, så giver de bedste svar – kristendom eller islam?

»Det kommer an på, hvilken fortolkning af islam man læser. Den islam, der eksisterede for 1.000 år siden, giver bedre svar. Den kristendom, der eksisterer i dag, giver bedre svar, end islam gør i dag. For i dag må man ikke stille kritiske spørgsmål i islam. Du må ikke tvivle. Jeg kan godt lide, at der i kristendom er plads til tvivl og kritik. Jeg kan også godt lide tanken om treenigheden. At Gud er tæt på dig og tilgiver dig.«

Kan du se dig selv bekende dig til kristendommen en dag?

»Jeg er midt i en proces og ved ikke, hvor den ender. Jeg kan ikke forestille mig det i dag, men hvis du havde spurgt mig for 20 år siden, havde jeg heller ikke forestillet mig, at jeg ville ende her. Men jeg har i hvert fald en ambition om ikke at lade islamisterne overtage hele islam.«

Naser Khader har for nylig holdt et oplæg for nogle syriske flygtninge om, hvad Danmark forventer af dem. »Et par af dem havde printet ting ud, som jeg har sagt. De var mere vrede på mig end på Assad og Islamisk Stat.« Fold sammen
Læs mere

Naser Khader mener, at han bedre kan føre den kamp som muslim end frafalden muslim. Han taler også om nye slagmarker og for eksempel et møde i Washington, som han arrangerer sammen med »andre muslimske intellektuelle«. De fleste muslimske debattører herhjemme har han begrænset respekt for. Senest påkaldte han sig vrede, da han forhindrede, at islamisten Belal El-Khatib fik dansk statsborgerskab.

»Jeg er netop blevet bedt om at skrive en analyse for Mackenzie-tænketanken. Jeg har lige holdt et oplæg i Washington og blev modtaget med respekt. Jeg inviteres til Australien og New Zealand. Men herhjemme bliver jeg jævnligt svinet til af nogen, som aldrig har sat noget på spil,« siger Naser Khader.

Ved folketingsvalget i år blev han igen valgt ind for Det Konservative Folkeparti efter kun at have fået 1.690 personlige stemmer ved valget i 2011. I mellemtiden – og foruden teologistudierne – var han senior fellow ved tænketanken Hudson Institute i Washington. Han var også medvært på DR-programmet »Arabiske stemmer« og opbyggede sin profil som mellemøstekspert på TV.

Naser Khader

»Det muslimske hus var et fremragende hus for 1.000 år siden, fyldt med fornuft, selvkritik og tolerance. I dag minder det om et håndværkertilbud. Det er helt smadret.«


Naser Khader forklarer på sit nye kontor på Christiansborg, at han føler, at han er tilbage i Folketinget med større tyngde og selvtillid. I øjeblikket er han især engageret i konflikten i Syrien, hvor han har mistet mange familiemedlemmer. Han mener, at præsident Assad og islamisk Stat er lige store skurke, og at den eneste løsning er indsats med landtropper.

I Danmark har han den seneste tid holdt oplæg for flygtninge fra Syrien, og oplevelserne har været både opløftende og nedslående.

»Nogle har jeg været helt på bølgelængde med – og de skal nok bidrage positivt til det danske samfund. Men jeg har også mødt andre, som har været mere optagede af, hvad jeg siger om islam og har sagt under Muhammed-krisen end af, hvad Assad og Islamisk Stat gør. Jeg holdt et oplæg for nogle syriske flygtninge om, hvad vi forventer af dem, og et par af dem havde printet ting ud, som jeg har sagt,« siger han:

»De var mere vrede på mig end på Assad og Islamisk Stat.«

Ved et arrangement i Nordjylland havde en asylansøger printet et foto fra Naser Khaders Facebook-profil, der viser ham med en gris. Billedet er taget i en af Frederiksberg Haves små haver, hvor han spiste med sine børn, og hvor han så sig selv og en helstegt pattegris som en oplagt »selfie«.

»Jeg er midt i en proces og ved ikke, hvor den ender. Jeg kan ikke forestille mig det i dag, men hvis du havde spurgt mig for 20 år siden, havde jeg heller ikke forestillet mig, at jeg ville ende her.« Fold sammen
Læs mere

»Gør du det for at provokere os?« blev han spurgt.

»Jeg tænkte: I er lige kommet til et land med 25 millioner grise. Hvorfor er I egentlig kommet?«

Omkostningerne for at have de synspunkter er blandt andet, at Naser Khader de seneste ti år ikke er gået gennem Nørrebro i København. Hans hjem er blevet indrettet med sikkerhedsrum, kameraer og skudsikker dør. Han er under beskyttelse 24 timer i døgnet. Intet er spontant, alt er planlagt.

Lidt træt ved tanken kigger Naser Khader ud over byens tage. Så lyser han op og konstaterer:

»Det er jo svært at gå ud og flirte med to PET-vagter i hælene, ikk’.«

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!