Endnu en chef fratræder: Nu stopper vicedirektøren

Efter afsløringer af problemer med såkaldt »mistede« 112-opkald i Region Hovedstadens Akutberedskab fratræder endnu en chef nu sin stilling. Denne gang i topledelsen.

Først fratrådte enhedschefen for vagtcentralen og 1813. Siden var det vicedirektøren. Nu ryger også den øverste chef for akutberedskabet, Freddy Lippert. Søren Bidstrup

I sidste uge kom det frem, at en central enhedschef for Region Hovedstadens Akutberedskab fratræder sin stilling »efter gensidig aftale«.

Nu er der endnu en fratrædelse – denne gang blandt den øverste topledelse i akutberedskabet, som er hjemsted for vagtcentralen og akuttelefonen 1813.

Det er vicedirektøren i Region Hovedstadens Akutberedskab, Trine Mottlau, som nu også »efter gensidig aftale« fratræder sin stilling pr. 31. december i år. Det fremgår af en intern mail, som Berlingske er i besiddelse af.

Fratrædelsen sker under tumultariske omstændigheder for akutberedskabet, efter flere end 30 nuværende og tidligere ansatte i september og oktober stod frem i Berlingske med alvorlige bekymringer for 112-opkald på vagtcentralen og Akuttelefonen 1813.

Medarbejderne var bekymrede på borgernes vegne, fordi tusindvis af opkald til vagtcentralen blev forsinket eller såkaldt »mistet«, hvilket betyder, at hjælpen til borgerne i sidste ende risikerer at blive forsinket.
I en periode på 29 døgn fordelt over tre måneder henover sommeren blev 2.482 af borgernes 112-opkald ikke besvaret af vagtcentralen i første forsøg.

Fra akutberedskabets ledelse lød forklaringen, at genåbningen af samfundet efter coronaepidemien havde skabt en uforudset spidsbelastning, der forårsagede travlhed blandt en underbemandet vagtcentral.
Medarbejdere i akutberedskabet fortalte dog, at problemet havde eksisteret lang tid før sommerens spidsbelastning. Allerede i 2019 havde en whistleblower advaret om problemet.

Tillidskrise

Arbejdsmiljøet på især 1813 Akuttelefonen blev også kritiseret for at være præget af »management by fear« og fik skarpe bemærkninger med på vejen ved et møde i regionsrådet 12. oktober, hvor politikerne stemte for anbefalingerne af en uvildig undersøgelse af hele akutberedskabet.

Bag undersøgelsen stod konsulent Mads Koch Hansen, som kort forinden mødet konkluderede, at medarbejderne manglede tillid til deres egen ledelse:

»Jeg anbefaler, at der laves en overordnet vurdering af, om den ledelsesmæssige tillidskrise kan løses med den nuværende ledelsesstruktur,« skrev han.

I sidste uge kom det så frem, at Marie Baastrup, enhedschef for 112-vagtcentralen og 1813, fratræder sin stilling.

Mandag morgen er medarbejderne blevet oplyst om, at vicedirektøren i Akutberedskabet også fratræder sin stilling.

I mailen, som Berlingske er i besiddelse af, takker den afgående vicedirektør Trine Mottlau for tiden i akutberedskabet:

»Det er mit store håb, at der snart kan komme mere ro på, så Akutberedskabet kan begynde at se fremad til gavn for alle medarbejderne og borgerne.«

Akutberedskabets direktør, Freddy Lippert, skriver:

»Jeg vil gerne takke og anerkende Trine for hendes store arbejdsindsats og hendes personlige engagement og ønsker hende alt det bedste fremover.«

Stillingen, nævner Freddy Lippert i mailen, er endnu ikke besat:

»Stillingen vil snarest muligt blive opslået og der bliver arbejdet på en midlertidig løsning, indtil stillingen er endeligt besat.«

Direktør i Region Hovedstadens Akutberedskab Freddy Lippert og Trine Mottlau har ikke ønsket at stille op til interview. Det har ikke været muligt at få svar på, om Mads Koch Hansens undersøgelse eller sagerne omtalt i Berlingskes har haft indflydelse på fratrædelsen.

I en mail til Berlingske skriver akutberedskabet:

»Region Hovedstaden bekræfter, at Trine Mottlau efter gensidig aftale med Region Hovedstaden har valgt at fratræde sin stilling som vicedirektør i Region Hovedstadens Akutberedskab. Trine Mottlau har været en væsentlig del af udviklingen i Akutberedskabet gennem de sidste fire år, hvor hun har haft et meget stort fokus på borgernes og patienternes behov, og hun har stået i spidsen for mange forandringsprocesser med borgeren i centrum gennem sin ansættelse.«