Her er danskernes foretrukne mobile betalingsløsninger

Otte ud af ti danskere benytter mobilen til at betale med, viser måling. Forbrugerrådet Tænk finder det problematisk, at en del af de nye, mobile betalingsløsninger kun er knyttet til internationale kort, da det dermed indirekte blive dyrere at være forbruger.

Mobilbetaling
86 procent af de danske kvinder benytter sig af mobilbetaling, mens det samme kun gælder 74 procent af mændene. Det fremgår af en ny undersøgelse, som Yogov har foretaget for Nordea. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

MobilePay, Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay eller Mobilt Dankort. Kampen om at blive fremtidens foretrukne mobile betalingsløsning er i fuld gang.

Ifølge en Yougov-undersøgelse, som Nordea har fået foretaget, bruger 80 procent af danskerne en eller flere af de nye mobilløsninger. Omkring 35 procent svarer »ja, ofte«, mens 45 procent angiver, at de gør det »af og til«. Knap 17 procent bruger dem ikke, men er klar over, at det er muligt. To procent har aldrig hørt om mobilbetaling. Og resten »ved ikke«.

Men bag frontlinjerne raser en anden krig – den såkaldte Dankort-krig. Selv om erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) for et par uger siden konkluderede på Twitter, at »Dankortet er reddet«, kan netop de mange nye, mobile betalingsløsninger være med til at udvande den særlige danske aftale, som ellers skal gøre det billigere at være forbruger.

Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, forklarer, at alle de nye mobilløsninger kræver, at man har knyttet et betalingskort til.

»Det er forskelligt fra bank til bank, hvilke betalingskort der bruges i de internationale betalings-apps. Men indtil videre er der ingen banker, der har ønsket, at man bruger Dankort-delen af Visa/Dankortet. En stor del af problemet er, at bankerne tjener mere, når vi betaler med Visa eller Mastercard,« siger han.

Det skyldes, at det er vedtaget ved lov, at bankerne ikke må tjene på Dankortet, der er ejet af selskabet Nets.

Regningen bliver indirekte sendt videre til kunderne

»Dankort-systemet må ikke koste butikkerne mere end driftsomkostningerne. Som udgangspunkt opdager vi ikke som forbrugere, at det er billigere at betale med Dankortet, da der er et gebyrforbud. Det betyder, at butikkerne ikke må opkræve et synligt gebyr for korttransaktioner. I stedet betaler kunderne et usynligt gebyr i form af højere priser,« siger Troels Holmberg.

Ifølge en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen koster Dankort-systemet i den fysiske handel 486 mio. kroner om året. Det svarer til mindre end 50 øre pr. betaling. Betalinger med internationale kort koster til sammenligning ofte et sted mellem det dobbelte og det tidobbelte, oplyser Forbrugerrådet Tænk.

Dankort-krigen eskalerede, da Jyske Bank i januar meddelte, at kunderne fremover skal udstyres med to separate kort, hvis de fortsat vil have både Visa og Dankort.

Danske Bank og Nordea slog dog hurtigt fast, at de bakker op om at bevare det populære Visa/Dankort.

»Det ser ud til, at alle banker med undtagelse af Jyske Bank nu er med på at bevare Visa/Dankortet de næste fem år. Det er rigtigt ærgerligt, at Jyske Banks kunder ikke får mulighed for at vælge Visa/Dankort, da det er det foretrukne kort for de fleste forbrugere og butikker og samtidig er det billigste kort for samfundet,« siger Troels Holmberg.

Men selv om hovedparten af de danske banker altså holder hånden under danskernes foretrukne plastikkort, er Dankort-delen måske alligevel på vej ud i kulden.

Betal med dit ansigt eller din finger

I takt med at de nye, mobile betalingsløsninger vinder frem, vil en større del af danskernes betalinger blive gennemført med internationale betalingskort som Visa og Mastercard, påpeger seniorøkonomen.

Undtagelserne er det mobile Dankort, som selvsagt benytter Dankortet som betalingsmiddel, samt Mobilepay, som i første omgang også var knyttet op til et betalingskort. I dag er Mobilepay i stigende omfang baseret på kontooverførsler. Det er dog stadig en forudsætning, at man har tilmeldt et betalingskort.

»Det er faktisk første gang, at vi ser noget, der minder om konkurrence, da MobilePay kan gå ind og presse Dankortet på prisen,« siger seniorøkonomen.

Generelt er betalingsområdet i hastig udvikling med mange nye, spændende måder at betale på. Og den udvikling kommer ifølge Forbrugerrådet Tænk til at tage endnu mere fart.

»Noget af det, der er på vej i nærmere fremtid, er, at man kan godkende betalinger med en ansigtsscanning eller et fingeraftryk. Teknologierne findes, og på Copenhagen Business School kan man for eksempel allerede betale i kantinen ved at stikke sin finger ind i en scanner,« fortæller Troels Holmberg.

Han ser det dog som en udfordring for de mobile løsninger, at de kontaktløse betalinger, hvor man bare svinger kortet forbi betalingsterminalen i butikken, er blevet meget populære.

»Mange har nok svært ved at se den helt store gevinst ved at droppe kortet og betale med en app i stedet. Selv om der findes mange nye muligheder, er udbredelsen derfor stadig begrænset,« siger Troels Holmberg.

Særligt én betalings-app er populær

Dykker man ned i undersøgelsen fra Nordea, er det også særligt én form for mobilbetaling, danskerne har taget til sig. Hele 97 procent af dem, som benytter mobilbetaling, peger på MobilePay.

Respondenterne kunne vælge flere løsninger. Og 7,9 procent svarer, at de bruger det mobile Dankort. Omkring 3,8 procent bruger Google Pay, mens 3,3 bruger Apple Pay. De såkaldte »wearable« som Garmin Pay, Fitbit Pay og Apple Watch har stadig en meget begrænset udbredelse på 0,22 procent blandt undersøgelsens brugere af mobile betalingsløsninger.

Der er også stadig en stor gruppe danskere, som helt afviser at kaste sig ud i de nye betalingsmetoder, påpeger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea.

»Selv om mobilbetaling er blevet populær, bruger 925.000 danskere endnu ikke mobilbetaling. 157.000 forventer, at de vil komme i gang med mobilbetaling i løbet af i år, mens en lille halv million siger blankt nej tak,« fortæller hun.

Ann Lehmann Erichsen fremhæver, at kvinder generelt bruger mobilbetalinger langt oftere end mænd (86 procent kvinder mod 74 procent mænd). Og at det gælder i alle aldersklasser og dele af landet. Til gengæld bruger mænd oftere flere typer mobilbetaling end kvinder. Alternativerne til MobilePay appellerer desuden især til dem under 40 år, viser undersøgelsen.