Passagerer: Vi er rystede og utrygge

90 meter. Så tæt var flyet med Dan Prangsgaard og hans kone fra at kollidere med et russisk militærfly over Østersøen, da de fløj fra København til Rom sammen med 130 andre SAS-passagerer. Hændelsen har skabt røre på Christiansborg.

Dan Prangsgaard og hans kone Dorte Prangsgaards miniferie til Rom var sekunder fra at ende i en katastrofal flyulykke, der meget vel ville have kostet dem og 130 andre SAS-passagerer livet. Nærmest ved et lykketræf bliver de to danske SAS-piloter i cockpittet få meter fra dem kontaktet af en svensk radarstation, der advarer om, at et endnu ukendt objekt er på vej til at krydse deres rute. De to piloter træffer en hurtig beslutning, ændrer kurs og undviger med kun 90 meters afstand at kollidere med et russisk militærfly.

»Min morgenkaffe frøs til is, da vi læste om det. Min kone og jeg har allerede talt om, at vi ikke er trygge ved at sætte os ind i en flyver nu. Slet ikke hvis vi skal øst på. Man ved jo ikke om det kan ske igen,« siger Dan Prangsgaard i dag.

Ægteparret, der til daglig bor i Bjerringbro, lagde i situationen ikke mærke til den tilspidsede situation. Men i dag er de rystede over, at de ikke blev informeret om hændelsen før de læste om den i avisen.

»Det kan godt være, at vi ikke har ret til at få sådan noget at vide, men det vil vi jo gerne have. Det håber jeg man vil få en anden gang,« lyder det fra Dan Prangsgaard, der samtidig gerne vil takke både SAS-piloterne og den svenske radarstation for deres opmærksomhed.

Hændelsen har vagt stor opsigt i både Danmark og i udlandet. Den svenske pilotforening i Sverige har krævet forløbet undersøgt, mens SAS i Danmark har forklaret, at de tager situationen »meget alvorligt«. Alligevel er den aldrig blevet undersøgt til bunds af de danske myndigheder. Haverikommissionen, der har ansvaret for området, forklarer det med, at man ikke vurderede, at der var »umiddelbar risiko« for kollision.

En beslutning, som kritiseres skarpt af Hans Christian Stigaard, der i ti år har været øverste ansvarlig for blandt andet flyvesikkerhed i Københavns Lufthavne.

»Når to fly er så tæt på hinanden, og det russiske er helt uden nogen form for kontrol, så er der jo helt åbenbart en latent farlig situation med risiko for kollision og en rigtig møgsag for luftsikkerheden. Det er virkelig tyndt, at man ikke forholder sig til den risiko. Man burde have undersøgt det til bunds, og man burde have kontaktet de russiske myndigheder og gjort det klart, at uanset at der en militær konflikt, så er der da ikke i nogens interesse, at et civilt rutefly styrter ned,« siger Hans Christian Stigaard.

På Christiansborg vækker situationen forargelse hos Venstre, hvor partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder transportminister Magnus Heunicke (S) i samråd.

»Det er en klokkeklar fejl fra myndighedernes side, at det ikke er blevet gransket i dybden, så man kan tage velovervejede foranstaltninger for at undgå lignende situationer, og at man ikke har taget kontakt til de russiske myndighederne i sådan en sag. Det her er jo en sag, der skal op på det allerhøjeste niveau, for det er uholdbart, at russerne udsætter almindelige rejsende for fare,« siger han.

Tilbage i Bjerringbro håber Dan Prangsgaard, at regeringen og den ansvarlige minister vil tage sagen op, så man kan sikre sig, at noget lignende ikke sker igen.

»Der er jo ikke nogen, der har taget et spadestik dybere. Det må da være et minimumskrav, at man for vi passagerers skyld i det mindste undersøger, hvordan man kan undgå lignende hændelser i fremtiden. Jeg håber virkelig, at vores transportminister tager det her op nu,« siger han.