Nye regler skulle gøre det lettere at afsætte en borgmester – men en »pjattet paragraf« står ifølge ekspert i vejen for at vælte Frank Jensen

I 2013 vedtog Folketinget en ny lov, som skulle gøre det nemmere at afsætte borgmestre. Reglerne er »ren illusion«, mener kommunalforsker Roger Buch, som vurderer, at den gældende lovgivning på området ikke bliver Københavns overborgmesters undergang. Det er dog ikke helt udelukket, at anklagerne om seksuelle krænkelser kan vælte ham.

Københavns overborgmester, Frank Jensen, anklages nu for nye sager om seksuelle krænkelser. Derfor gisnes der om, hvorvidt sagerne kan resultere i at koste Frank Jensen posten som overborgmester. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Debatten om sexisme og seksuelle krænkelser har nu også ramt centralnerven i Københavns Kommune.

Fredag kom det frem, at der er rettet nye anklager om seksuelle krænkelser mod Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

I Jyllands-Posten beskriver socialdemokrat og regionsrådsmedlem i Region Hovedstaden Maria Gudme (S), hvordan Frank Jensen befamlede hende tilbage i 2012. Dertil står også en anonym kvinde frem i avisen med en lignende episode fra 2017.

I kølvandet på Jyllands-Postens dækning af sagen, har debatten raset af sted blandt politikere, meningsdannere og almene borgere. For kan en person, der er anklaget for at være »seriekrænker«, besidde posten som overborgmester? Og er det overhovedet muligt at vælte en borgmester?

Ifølge kommunalforsker Roger Buch, der til daglig arbejder som forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, kan man ikke vælte Frank Jensen af pinden som overborgmester i Københavns Kommune.

Roger Buch forklarer, at selv om der i lovgivningen er en ventil for at vælte en borgmester, så er det i praksis nærmest »umuligt«.

»Pjattet paragraf«

I 2013 blev der vedtaget en ny lov, som skulle gøre det lettere at afsætte en borgmester. Loven kom i kølvandet på skandalen om nu afdøde Peter Brixtofte (V), der var borgmester i Farum Kommune, og i sit embede blandt andet misbrugte kommunens repræsentationskonto. Efterfølgende nægtede Peter Brixtofte at acceptere flertalsbeslutningen i byrådet om at afsætte ham – det var på daværende tidspunkt umuligt at vælte en borgmester.

Efter sagen i Farum Kommune vedtog et flertal i Folketinget en lov, som skulle gøre denne proces nemmere.

»Som borgmester varetager man et tillidshverv. Derfor er det afgørende, at kommunalbestyrelsen rent faktisk har tillid til borgmesteren (...),« lød det i forbindelse med lovforslaget fra den daværende økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R).

Sidenhen har loven dog ikke været i anvendelse. Ifølge kommunalforsker Roger Buch skyldes det lovens stramme rammer.

Der er nemlig to betingelser, der skal være opfyldt, før Kommunestyrelsesloven § 66 c kan træde i kraft.

Dels skal man kunne føre bevis for, at borgmesteren ikke varetager sit arbejde som borgmester, eksempelvis hvis vedkommende begår ulovligheder eller andet. Dertil skal der være 90 procents flertal i byrådet eller Borgerrepræsentationen for at anmode om at få borgmesteren afsat. Begge betingelser skal være opfyldt for at kunne kræve, at en borgmester går af.

»Det betyder, at det reelt stadig er umuligt, fordi enhver borgmester jo formentlig har et par rigtig gode venner i sit parti, som vil bakke ham op. Det vil sige, at der i forhold Frank Jensen skal være minimum seks personer i alt, der forsvarer hans post som overborgmester, og så kan han blive siddende,« forklarer Roger Buch.

»Loven skulle være en nødbremse, hvis man har en borgmester, der ikke tænker rationelt, men i praksis er det en illusion, at man kan afsætte en borgmester. Derfor er det grundlæggende en pjattet paragraf,« tilføjer han.

Mistillid eller opbakning

På baggrund af lovens udformning mener Roger Buch altså ikke, at Frank Jensen kan gå af som overborgmester. Han peger dog på andre forhold, som kan ændre sagen.

»Det centrale i denne sag er, hvad der sker internt i Socialdemokratiet – både i København og nationalt. Det er det, der kommer til at afgøre, hvordan det her ender, og ikke, hvad der måtte være af muligheder i forhold til loven,« siger Roger Buch.

»Hvis en politiker kommer i voldsom modvind, vælger man jo ofte at gå af sig selv. Hvis statsministeren som Socialdemokratiets formand eller øvrige dele af partiet reagerer over for Frank Jensen, kan det være nok til at udløse, at han selv vælger at gå af. Den vej er meget mere sandsynligt,« tilføjer Roger Buch.

Sidste mulighed for, at Frank Jensen ikke skal beklæde posten som overborgmester i København, er naturligvis, hvis han ikke genopstiller til næste kommunalvalg, som finder sted 16. november 2021.