Pia Olsen Dyhr: Vi skal have en retfærdig klimaafgift på flyrejser

SF vil have en national skat på flypassagerer, så flyrejser kommer til at koste 60-400 kroner ekstra. Til gengæld skal det gøres billigere at rejse klimavenligt.

Fly
Pia Olsen Dyhr om klimaafgift på flyrejser: »Danmark kan desværre ikke selv indføre en brændstofafgift på fly. Derfor har SF foreslået en passagerafgift, der nogenlunde svarer til den model, man har i Sverige.« Fold sammen
Læs mere
Foto: NF

Dette er en del af en pro et contra med udgangspunkt i spørgsmålet »Skal der indføres en klimaskat på flybrændstof?« Du kan læse det modsatte synspunkt skrevet af Niels E. Bjerrum, folketingskandidat for S og teknik- og miljøordfører i Københavns Borgerrepræsentation, her.

Noget af det mest klimabelastende, vi kan foretage os, er at flyve. Alligevel er prisen for en flyvetur fra København til Berlin ofte billigere end en togtur til Aalborg.

Flyvning står endnu for en begrænset del af den globale klimaforurening, men problemet bliver større og større, og det skyldes især prisen. Der betales hverken afgifter eller moms, når vi flyver. Godt nok skal der afleveres CO2-kvoter, når vi flyver i EU, men prisen er alt for lav, så virkningen er begrænset.

Det er klart, at det bedste ville være at finde en international løsning, fordi både klimakrisen og det meste af luftfarten netop er international. Der er kun fire EU-lande, der ikke har en form for afgift på flyrejser. Danmark er det ene. SF og den grønne gruppe i Europa-parlamentet kæmper for, at vi får en klimaafgift på alle flyrejser i EU og til og fra EU-lande. Og på længere sigt globalt.

Men vi kan ikke bare sidde med hænderne i skødet og vente på, at det sker. Danmark kan desværre ikke selv indføre en brændstofafgift på fly. Derfor har SF foreslået en passagerafgift, der nogenlunde svarer til den model, man har i Sverige.

Vores forslag er, at rejser i Europa skal koste 60 kroner ekstra, skal man længere væk, vil det koste 200 kroner ekstra. Og skal man ud på en af de helt lange rejser, bør det koste 400 kroner ekstra. For børn skal der være halv pris på afgiften.

Jeg bliver ofte spurgt, om det ikke vil ramme dem, der i forvejen har mindst. Typisk er det folk med en god økonomi, der flyver mest. Men for at undgå at ramme dem, der måske bare flyver sydpå én gang om året med familien, foreslår vi, at den grønne check hæves med 200 kroner om året per person. Det vil betyde, at alle, der ikke tjener så meget, får 200 kroner om året. Det vil kompensere noget for den ekstra flyafgift, hvis de kun flyver en eller to gange om året. Og de får selvfølgelig pengene, uanset om de flyver eller ej.

Pia Olsen Dyhr Fold sammen
Læs mere

Samtidig med, at det bliver dyrere at flyve, skal vi gøre det billigere at rejse klimavenligt. Togbilletter og færgebilletten til Bornholm skal gøres billigere, fordi det vil betyde, at færre vælger indenrigsfly. Og så skal vi have hurtigere tog og flere bekvemme nattog i Europa, som vil gøre tog til en god mulighed, når man skal til for eksempel Berlin, Amsterdam eller Bruxelles.

Hvis der kommer en dag, hvor man kan flyve uden at belaste klimaet, kan vi selvfølgelig droppe afgiften igen. Men den dag ligger i bedste fald mange år ude i fremtiden, og klimaet kan ikke vente.