Største frygt for stigende arbejdsløshed siden finanskrisen: »Det her er desværre af historiske dimensioner«

Tilliden til Danmarks økonomiske situation er faldet kraftigt under coronakrisen, og mange frygter nu for stigende arbejdsløshed. Det viser de seneste tal for forbrugertilliden.

Danskernes syn på den økonomiske situation er blevet kraftigt forværret under coronakrisen, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Forbrugernes humør er faldet kraftigt den seneste måned. Mange forventer nu, at coronakrisen vil ramme dansk økonomi hårdt og føre til stigende arbejdsløshed.

Det viser de seneste tal for forbrugertilliden, som belyser befolkningens syn på dens nuværende og fremtidige økonomiske situation.

I april faldt forbrugertilliden til minus 11,9. Det er det laveste niveau siden 2008, hvor finanskrisen rasede.

»Et markant fald havde vi forventet, men det her er desværre af historiske dimensioner, og det største månedlige fald i forbrugertilliden, som vi nogensinde har været vidne til,« skriver Jeppe Juul Borre, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, i en kommentar.

»Selve niveauet er dog højere end under den finansielle krise, men faldet er denne gang kommet hurtigere og hårdere,« tilføjer han.

Det store fald i forbrugertilliden kommer efter en måned, hvor de negative konsekvenser af coronakrisen er blevet tydeligere og tydeligere.

Mange danske virksomheder er blevet kastet ud i en regulær overlevelseskamp, som allerede har krævet sine første ofre. Eksempelvis måtte Norwegian mandag begære flere datterselskaber i Danmark konkurs.

Samtidig er ledighedskøen vokset kraftigt. Siden 9. marts er ledigheden steget med 46.957 personer, hvilket ligger langt over niveauet for samme periode i de foregående år.

Dagens forbrugerundersøgelse fra Danmarks Statistik viser da også, at forbrugerne forventer, at arbejdsløsheden vil være stigende i det kommende år.

Således er indikatoren for arbejdsløshed steget fra 10,7 i marts til 41,1 i indeværende måned, hvilket er det højeste niveau siden 2009.

Et positivt tal betyder, at forbrugerne forventer en stigning i arbejdsløshed, mens et negativt tal vidner om, at forbrugerne forventer lavere arbejdsløshed.

Danmarks Statistik gav allerede for en måned siden en forsmag på dagens sløje forbrugstillidstal. For helt ekstraordinært valgte Danmarks Statistik i marts at opdele forbrugertilliden på svar indsamlet før og efter 11. marts, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) på et skelsættende pressemøde bebudede, at det var nødvendigt at lukke store dele af Danmark ned for at mindske spredningen af coronavirus.

Ifølge de svar, som udelukkende blev indsamlet efter 11. marts, var forbrugertilliden minus 6,5, mens det officielle tal baseret på svar indsamlet fra 1. til 17. marts viste en forbrugertillid på 0,4.

Det kunne have været værre

I den seneste opgørelse af forbrugertilliden har Danmarks Statistik også valgt at opdele indsamlingsperioden, der forløb fra 1. til 19. april, i to perioder.

Denne gang er der blevet set nærmere på svarene indsamlet før og efter 6. april, hvor Mette Frederiksen annoncerede en delvis genåbning af Danmark. For indsamlingsperioden 1.-6. april lå forbrugertilliden på minus 12,5, hvorimod forbrugertilliden for indsamlingsperioden 7.-19. april, lå på minus 9,4.

»Det giver en forhåbning om, at optimismen vil få fat i forbrugerne igen, når økonomien åbner,« skriver Søren V. Kristensen, cheføkonom i Sydbank, i en kommentar.

Også privatøkonom i Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen har fundet enkelte lyspunkter i dagens tal. Hun hæfter sig især ved, at danskernes vurdering af deres egen økonomiske situation sammenlignet med for et år siden ikke er faldet voldsomt.

»Det understreger, at selvom mange danskere har mistet deres job, eller er blevet sendt hjem på lønkompensation, så er det stadig langt flertallet, der ikke bliver ramt direkte på egen pengepung af coronakrisen,« skriver Louise Aggerstrøm Hansen.

»Det er godt nyt for genopretningen, for det understreger, at der fortsat er et fundament for at danskerne kan bidrage til at sætte gang i hjulene, i takt med at økonomien åbner mere op,« tilføjer hun.