Flere tusinde Norwegian-ansatte ramt af konkursbegæringer

Luftfartselskabet Norwegians bemandningsselskaber i Danmark og Sverige begærer sig selv konkurs. Det drejer sig om Norwegians pilot- og kabineselskaber og rammer dermed tæt på 5.000 ansatte.

Norwegian har begæret selskaber i Danmark og Sverige konkurs. Moderselskabet holder den stadig gående. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lefteris Karagiannopoulos/Reuters/Ritzau Scanpix

Norwegians bemandingsselskaber i Danmark og Sverige begærer sig selv konkurs, hvilket rammer i alt 1.571 piloter og 3.134 kabineansatte i en række lande.

Det fremgår af en pressemeddelelse mandag.

Begæringen berører ikke moderselskabet Norwegian.

»Dette er den værste krise, flybranchen nogensinde har befundet sig i, og vi har gjort alt, hvad der står i vores magt, for at undgå det, der nu sker med vores datterselskaber i Sverige og Danmark. Vi har anmodet om statslige lånegarantier i både Sverige og Danmark på samme måde som vores konkurrenter,« lyder det fra koncernchef Jacob Schram i meddelelsen.

Det drejer sig om selskaberne Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS, Norwegian Air Resources Denmark LH ApS og Pilot Services Sweden AB.

Det påvirker knap 5.000 ansatte i Danmark, Sverige, Finland, Spanien, Storbritannien og USA. De 700 piloter og 1.300 kabineansatte med base i Norge, Frankrig og Italien berøres ikke.

Samtidig har Norwegian opsagt aftaler med selskaberne OSM Aviation og Rishworth som konsekvens af, at behovet for de ansatte i øjeblikket er væk.

Manglende ordning for fuld hjemsendelsesdækning

Det fremgår af pressemeddelelsen, at beslutningen blev truffet i de respektive bestyrelser mandag. Årsagen er, at der i Norge findes hjemsendelsesmuligheder for ansatte, som indebærer fuld dækning af lønomkostningerne.

»Desværre findes der ikke ordninger med tilsvarende dækning i Sverige og Danmark, hvilket betyder, at der fortsat er omkostninger, selv om piloter og kabinepersonale ikke er i arbejde,« lyder det i meddelelsen.

Beslutningen kommer efter flere uger, hvor luftfarten og rejsebranchen har været hårdt ramt af coronakrisen, som stort set har bremset al aktivitet. Norwegian har begæret disse konkurser for at reducere omkostningerne.

Ifølge aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, som følger luftfartsbranchen tæt, er det endnu et bevis på, at »snebolden ruller«.

»Det er det bedste bevis på, at snebolden ruller for Norwegian. Der er ingen penge i kassen, og uden penge kan man ikke overleve. Det plejer at være moderselskabet, der forsyner datterselskaber, hvis det har vanskeligheder med midler, og det kan man ikke, fordi moderselskabet ikke har penge i kassen,« siger han.

»Hvis moderselskabet får penge i kassen meget hurtigt, kan man måske afværge det her, og så kan medarbejdere få deres arbejde igen. Hvis det samlede Norwegian går konkurs, må man håbe på, at der er andre, som samler ruterne op, når verden bliver mere normal igen, men der kan godt gå noget tid,« siger Jacob Pedersen.

I forhold til aktionærerne er det også dårligt nyt, påpeger han.

»Aktionærerne er også blevet sorteper – og Norwegian-aktien er faldet som en sten i forlængelse af det her og de økonomiske problemer, man er ude i. Den plan, som Norwegian har fremlagt, hvor man vil konvertere gæld til egenkapital, kommer til at betyde, at de aktionærer, som nu ejer 100 pct. af selskabet, vil stå og eje en meget lille del af selskabet bagefter. De er også de første til at betale i en sådan situation,« siger aktieanalysechefen.

Sagen er nu overdraget til konkursdomstole og konkursforvaltere.

Jacob Schram siger i meddelelsen, at Norwegian allerede for en måned siden ansøgte svenske myndigheder om likviditetstiltag, men at der endnu ikke er kommet konkrete tiltag.

»Vi har ikke tid til at vente, for denne krise er akut. Vores piloter og kabinepersonale er helt centrale i Norwegians virksomheder, og de har gjort et helt fantastisk stykke arbejde. Dette har været en ekstrem tung beslutning, og jeg vil på det stærkeste beklage over for de af vores medarbejdere, der nu bliver berørt,« siger han i meddelelsen.