Nu vil regeringen alligevel droppe afgiftsstigningen på elbiler

De afgiftsstigninger på elbiler, der står til at træde i kraft ved årsskiftet, ser ud til at blive sløjfet i regeringens kommende klimaplan.

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt forventes senere på ugen at fremlægge en klimaplan, der skal løfte sløret for, hvordan regeringen når ambitionen om, at der skal køre en million elbiler på de danske veje i 2030. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Når regeringen senere på ugen præsenterer sit luft- og klimaudspil, vil et af punkterne være at droppe afgiftsstigningerne på elbiler, der lige nu står til at træde i kraft ved årsskiftet. Det erfarer Børsen fra flere kilder.

Afgiftsstigningerne knytter sig til, at elbilerne løbende bliver indfaset i registreringsafgiften, som de tidligere har været fritaget for. I dag ligger registreringsafgiften på elbiler på 20 pct. af niveauet for diesel- og benzinbiler og står til at stige til 40 pct. fra 2019. Efter planen skal registreringsafgiften på elbiler nå 100 procent i 2022.

»Jeg kommer ikke til at løfte sløret for, hvad der er op og ned i regeringens udspil. Men jeg kan sagtens afsløre, at for at få succes med udrulningen af elbiler er afgiftsregulering et af de virkemidler, der skal til,« siger Venstres energiordfører, Thomas Danielsen, til Børsen.

Ifølge Børsens oplysninger skal de små og mellemstore elbiler med en pris på op til 400.000 kr. desuden favoriseres yderligere.

Planerne bliver første spadestik i regeringens nye ambition for antallet af elbiler på vejene, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) satte ord på i sin åbningstale til folketinget i sidste uge.

»I 2030 vil der være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark. Det er en stor ambition. Som ikke bliver let at nå. Men netop derfor skal vi forsøge,« lød det fra statsministeren.

Dermed fordoblede han ambitionen for antallet af elbiler på vejene i forhold til Klimarådets pejlemærke på 500.000 elbiler i 2030. Nogle tal tyder på, at det kan blive en dyr fornøjelse.

Tidligere beregninger fra regeringen viser, at det samlet vil koste 25 mia. kr. i tabte afgifter frem mod 2030, hvis der til den tid skal køre 500.000 elbiler på de danske veje. Hvad det så vil koste at få en million elbiler ud at køre, vides ikke, men både Finansministeriet og Skatteministeriet har tidligere advaret om de økonomiske konsekvenser ved et sådant tiltag.

Da Klimarådet fremlagde sine anbefalinger i slutningen af september, foreslog rådet at fremskynde elbilernes indfasning i registreringsafgiften for at skabe ro om afgifterne og i stedet give kontante beløb på op til 50.000 kr. til de første 100.000 elbilkunder. Ifølge rådets beregninger ville det med dette tiltag nå ambitionen om 500.000 elbiler i 2030 til en pris på mindre end 2,7 mia. kr.

Baggrunden for at indfase elbilerne i registreringsafgiften var ifølge Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen, at elbilafgifterne har været genstand for en »politisk slingrekurs«, der har skadet salget.

At slingrekursen har haft konsekvenser, var også Ulrik Drejsig, topchef i Skandinavisk Motor, som er Danmarks største bilimportør med bl.a. VW, Audi, Skoda og Porsche, enig i.

»Som importører er vi selvfølgelig interesserede i, at der er stabile rammebetingelser for de massive investeringer, som det kræver at rulle elbiler ud. Det har der ikke været indtil videre,« sagde topchefen tidligere til Berlingske.

I 2017 blev der solgt 691 elbiler i Danmark. Til sammenligning rundede salget i Norge 33.000. Her har elbilerne længe være fritaget for afgifter, ligesom der er lavet en række andre politiske tiltag for at fremme salget, bl.a. gratis parkering.