Elbilsalget skyder i vejret de første uger af 2019

Der er solgt ti gange flere elbiler i løbet af de første 20 dage af 2019 sammenlignet med sidste år. Flere bilforhandlere melder om ventelister på levering af elbiler. Ifølge bilejernes interesseorganisation, FDM, skyldes stigningen et større udvalg af modeller.

Elbilsalget er stigende. Det skyldes især, at danskerne har fået flere modeller at vælge mellem, lyder det fra Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM. Arkivfoto: Liselotte Sabroe   Fold sammen
Læs mere

Måske bliver 2019 året, hvor der endelig kommer rigtigt gang i elbilsalget i Danmark.

Salget er startet som lyn og torden sammenlignet med de seneste år, hvor forhandlerne har måttet konstatere, at interessen for de elektriske biler har været begrænset.

I løbet af årets første 20 dage er der således solgt 200 elbiler mod 18 sidste år. Det skriver Autobranchen Danmark i en pressemeddelelse.

Brancheforeningen peger blandt andet på de grønne køretøjers forbedrede rækkevidde, større udvalg og mere konkurrencedygtige priser som medvirkende til stigningen. Også regeringens fastfrysning af registreringsafgiften på elbiler på 20 pct. af niveauet for diesel- og benzinbiler spiller ind, siger Autobranchen Danmarks direktør, Gitte Seeberg, i pressemeddelelsen.

»Salget af elbiler begyndte at tage fat i andet halvår i 2018 og fortsætter nu ind i det nye år. Forbrugerne har fået sikkerhed for de lave afgifter på kun 20 pct., og elbilernes rækkevidde er gennem større batterier også blevet stærkt udvidet,« lyder vurderingen fra Gitte Seeberg, som mener, at elbilerne står foran et gennembrud.

Afdelingschef i bilejernes interesseorganisation, FDM, Torben Lund Kudsk, glæder sig over, at interessen for de elektriske biler vokser. Æren for udviklingen tilskriver han især, at danskerne har fået flere elbiler at vælge imellem.

»Det handler om, at udbuddet af modeller vokser. Der har tidligere været få valgmuligheder. Teslaen var meget populær, men der har manglet elbiler til folk med en mere normal pengepung. Det nye på markedet er, at der begynder at være flere modeller i lavere prisklasser,« siger Torben Lund Kudsk og tilføjer, at nye elektriske crossover-modeller minder meget om de biler, som danskere i forvejen har appetit på.

Han fremhæver desuden, at det også er værd at bemærke, at der er flere måneders ventetid på både Hyundai, Kia og Volkswagens elbiler, og at salget derfor kunne gå stærkere, hvis fabrikanterne kunne levere hurtigere.

Stadig lang vej til målsætning

Selv om elbilsalget er på vej frem, understreger Torben Lund Kudsk, at elbilerne stadig kun tegner sig for en mindre del af bilforhandlernes salg.

»Elbiler udgør kun omkring en til to procent af nybilsalget, så det er stadig en forsvindende lille del af de nye biler,« siger han.

Han fremhæver, at det vil have en effekt på salget, at rækkevidden for elbilerne bliver bedre.

»Men rækkeviddeangsten eksisterer i høj grad stadig,« siger han.

Det samlede antal elbiler på danske veje tæller ifølge AutoBranchen Danmark kun lige knap 10.000. Til sammenligning rundede elbilbestanden i Norge 200.000 biler i 2018 ifølge Norsk elbilforening.

I Danmark besluttede regeringen i efteråret at udskyde indfasningen af afgiftsstigninger på elbiler som led i planen om at sikre, at der i 2030 vil rulle en million elbiler på danske veje. Ændringen betyder reelt, at elbiler med en pris på op til 400.000 kroner vil være så godt som afgiftsfrie i 2019 og 2020.

»Men man forlænger verden med brædder,« mener Torben Lund Kudsk.

»Det er nødvendigt med en langvarig aftale, der fastlægger afgiftsystemet for en længere periode. Der er jo elbiler, som ikke bliver introduceret i Danmark, fordi der er for meget usikkerhed,« siger afdelingschefen.

Som han ser det, er usikkerheden omkring afgiftssystemet årsagen til, at eksempelvis elbilen Opel Ampera-E ikke er blevet lanceret i Danmark, men i stedet er blevet målrettet det norske marked.

Han håber derfor, at politikerne snarest vil sætte sig til forhandlingsbordet og få lagt en langsigtet plan for rammebetingelserne for elbiler.

Der er imidlertid ikke umiddelbart udsigt til, at der vil blive forhandlet om elbilafgifter på Christiansborg på denne side af folketingsvalget.