Er Løkkes elbiler virkelig så grønne?

I takt med at klimaproblemerne tårner sig op, lovprises elbiler stadig mere. Senest af statsministeren. Men det sviner rent faktisk mere at producere en elbil end en diesel- eller benzinbil.

Med Kim Larsens smukke unge mennesker som omdrejningspunkt slog statsminister Lars Løkke Rasmussen fast i sin åbningstale i Folketinget, at fremtiden byder på massive forandringer. Med Løkkes ord som garanti vil der i 2030 være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark.

»Nu sætter vi kursen. Og sender et klart signal til EU, bilindustrien og resten af verden. Diesel- og benzinbiler i Danmark skal være fortid. Fremtiden er grøn – og den er meget tæt på,« sagde han.

Det store spørgsmål er imidlertid, om de grønne biler kan være en del af redningen fra den potentielle klimakatastrofe, der blev genopfrisket mandag morgen med FNs seneste klimarapport.

Senest har data fra Trancik Lab på Massachusetts Institute of Technology nemlig slået skår i den begejstring, elbiler ellers har været omgærdet af.

Ifølge oplysningerne, som Financial Times viderebragte i en artikel sidste år, vil en Tesla Model S P100D udlede 226 gram CO2 per kilometer i bilens levetid. Det er ganske vist markant mindre end en luksusbil som BMW 7-series, men en mindre bil som Mitsubishi Space Star mønstrer et langt lavere tal med 192 gram per kilometer i bilens levetid, selv om det er en forbrændingsmotor.

Det afføder spørgsmålet, hvordan en grøn bil uden udstødningsgasser kan ende dårligere placeret end et køretøj med klassisk forbrændingsmotor.

Svaret skal findes i, at produktionen af batterierne i bilerne koster langt dyrere på CO2-regnskabet.

Fremstillingen af elbiler kræver også en lang række råstoffer, hvor særligt fem er interessante.

Aluminium, kobber, litium, nikkel og kobolt. Aluminium skal bruges til det lette karosseri. En enkelt elbil kan indeholde op til seks kilometer kobbertråd, som bruges både i motoren og ledninger. De sidste tre metaller bruges i bilens batterier.

Udvindingen af disse kræver også enorme ressourcer, der så igen efterlader en regning til klimaet.

Artiklen fortsætter under grafikken

Klimarådet: Afgørende at satse på elbiler

Med ovenstående in mente slog Klimarådet alligevel for nylig fast, at elbiler over en bred kam er markant grønnere end deres brændstofdrevne konkurrenter.

Selv om det er mere belastende for miljøet at producere en elbil, vil de fossile bilers udstødningsgasser i løbet af bilernes levetid medføre et væsentligt højere CO2-udslip.

Helt præcist vil CO2-udledningen fra en stor dieselbil overstige udledningen fra en stor elbil på dansk strøm, når bilerne har kørt 57.000 km. Det fremgår af et baggrundsnotat, hvor Klimarådet netop sammenligner elbiler med benzin- og dieselbiler. Her konkluderer Klimarådet desuden, at den teknologiske udvikling på sigt vil gøre elbiler relativt mere klimavenlige sammenlignet med benzin- og dieselbiler.

Beregningerne fik Klimarådet til at anbefale regeringen at investere i elbiler for at få gang i salget.

»Hvis transportsektoren skal være fossilfri i 2050, skal der helst ikke sælges andet end nuludslipsbiler fra 2030. Det forudsætter, at der allerede nu kommer gang i salget, også for at få udbygget infrastrukturen. Derfor foreslår vi et tilskud på mindst 50.000 kroner pr. elbil, indtil der er solgt et vist antal biler,« sagde Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen, i den sammenhæng til Berlingske.

Selv hvis strømmen ikke er lige så grøn som i Danmark, er elbilerne grønnest. Det fastslår professor i energistudier på Massachusetts Institute of Technology (MIT, red.), Jessika Trancik, ifølge Financial Times. Hun har samlet data om en lang række elbiler og holdt dem op mod brændstofbiler i samme vægtklasse. Hun konkluderer, at selv i et land som Polen, hvor elektriciteten i meget stor grad hentes fra kulkraft, er elbilerne den grønneste løsning.

Samme melding lyder fra bilejernes interesseorganisation, FDM.

»Det er et svært regnestykke, som blandt andet afhænger af, hvor langt man kører, og også hvor man kører. Men strømmen til både elbilerne og produktionen af dem vil blive grønnere med tiden, og der er ingen tvivl om, at elbiler og andre nuludslipsbiler er fremtidens biler,« siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.

Han roser regeringens visioner på området, men understreger samtidig, at det ikke bliver nemt.

»Elbiler vil i en længere periode være dyrere end andre at producere, og derfor bør man fastholde en lavere registreringsafgift i mere end to år, som jeg frygter, de lægger op til. Og så bør man kigge til de initiativer, der er indført i Norge,« siger Torben Lund Kudsk med henvisning til, at elbiler mange steder i Norge kan parkere og oplade gratis, ligesom de er fritaget for bompenge og vejafgifter.

Regeringen præsenterer sit luft- og klimaudspil tirsdag kl 10.30. Tranportminister Ole Birk Olesen har allerede luftet en ambition om at sikre parkeringspladser til elbiler i byer. Det skal dog være op til kommunerne at give nedslag i prisen.