Klimarådet slår fast: Der skal gang i elbilsalget

Flere skal købe elbiler, hvis vi skal nå vores klimamål, konkluderer Klimarådet, som vil give kontant støtte til elbilkøbere for at sætte gang i markedet. Høje priser og politisk slingrekurs har begrænset salget indtil videre, lyder det fra bilbranchen.

Bilgiganterne er i fuld gang med at udvikle fremtidens elbiler. Her ses en af VW's elektriske konceptbiler, der tidligere er blevet præsenteret i Frankfurt. Daniel ROLAND / AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: Daniel ROLAND

Danmark kan ikke udskyde omstillingen i transportsektoren længere, hvis vi vil nå vores klimamål.

Sådan lyder budskabet i en ny rapport fra Klimarådet, der anbefaler at give en kontant støtte til danskere, der køber elbiler.

»Hvis transportsektoren skal være fossilfri i 2050, skal der helst ikke sælges andet end nuludslipsbiler fra 2030. Det forudsætter, at der allerede nu kommer gang i salget, også for at få udbygget infrastrukturen. Derfor foreslår vi et tilskud på mindst 50.000 kroner pr. elbil, indtil der er solgt et vist antal biler,« siger Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen.

Konkret foreslår rådet at give et tilskud, der gradvist reduceres, indtil 100.000 biler er solgt.

Bruttoudgifterne til støtteordningen løber op i 2,7 mia. kr. Det endelige beløb vil dog være lavere, da Klimarådet samtidig anbefaler at indfase elbiler i registreringsafgiften allerede fra 2019.

»Vi mener, det er nødvendigt at skabe ro om registreringsafgiften på elbiler. Den har været genstand for en politisk slingrekurs, som har medvirket til, at elbilproducenterne har nedprioriteret det danske marked,« forklarer Peter Birch Sørensen.

Klimarådet anbefaler dog at bevare batterifradraget og fjerne minimumsafgiften i registreringsafgiften. Dermed vil de små elbiler ikke blive pålagt registreringsafgift.

Langsigtet politik er alfa og omega

Også Ulrik Drejsig, topchef i Skandinavisk Motor, som er Danmarks største bilimportør med bl.a. VW, Audi, Skoda og Porsche, peger på, at den politiske slingrekurs har haft konsekvenser.

»Som importører er vi selvfølgelig interesserede i, at der er stabile rammebetingelser, for de massive investeringer, som det kræver at rulle elbiler ud. Det har der ikke været indtil videre,« siger Ulrik Drejsig og peger på, at det begrænsede udbud af elbiler lige nu holder danskerne igen fra at købe, ligesom priserne ikke står mål med elbilernes begrænsede rækkevidde og ladehastighed.

I 2017 blev der solgt 691 elbiler i Danmark, hvorimod salget i Norge rundede 33.000. Her har elbilerne længe været afgiftsfrie, de kan køre i busbanerne, ligesom parkering mange steder er gratis for elbiler.

Hos bilejernes interesseorganisation, FDM, får en del af Klimarådets anbefalinger rosende ord med på vejen.

»Vi mener, det er helt rigtigt at favorisere elbilerne, og det er rigtig godt, at Klimarådet har fokus på de langsigtede rammevilkår, som har gjort både markedet og forbrugerne usikre,« siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM.

Han kritiserer til gengæld, at Klimarådets bygger videre på det værdibaserede afgiftssystem, som FDM tidligere har foreslået bliver erstattet af en afgift, der bygger på tekniske parametre som bilens CO2-udledning og vægt.

Volkswagen åbner 16 elbilfabrikker

Volkswagen-koncernen har netop offentliggjort planer om at investere, hvad der svarer til 260 mia. kr.  i et elbilsats, der skal resultere i et salg på ti mio. elbiler i 2022 spredt over koncernens fem mærker. Meldingen er den seneste i en række erklæringer fra bilindustrien om, at fremtidens fokus er på elbiler.

Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen, anerkender, at de fossildrevne biler på sigt vil blive udfaset. Det til trods holder han fast i, at det er nødvendig at investere milliarder i at fremskubbe udviklingen:

»Det kan være fristende at vente, til elbilerne kommer så langt ned i pris, at de sælger sig selv. Men så kan vi formentlig ikke nå vores klimamål for 2030 og 2050,« siger han.

Bilgiganterne er i fuld gang med at udvikle fremtidens elbiler – og har ligesom tyske VW med eludgaven af »folkevognsrugbrødet« travlt med at vise dem frem på bilmesser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Focke Strangmann/EPA/Ritzau Scanpix/Arkivfoto.

Han henviser til, at Energistyrelsens forventer 160.000 elbiler på de danske veje i 2030 med uændret politik. Det er væsentligt færre end de 500.000 biler, Klimarådet anvender som pejlemærke for at nå klimamålsætningerme.

Heller ikke Torben Lund Kudsk fra FDM mener, at det kan svare sig at lade markedet styre udviklingen i salget.

»Udviklingen af batterier er gået langsommere end forventet, og det er ikke ligefrem elbiler til hr. og fru Danmark, der er på vej. Kun syv ud af de 62 modeller, der vil være på markedet i 2025, hører til segmentet af biler, de fleste danskere køber. Derfor er det nødvendigt at favorisere elbiler politisk,« mener han.