Mikkeller-grundlægger overvejer smart finte: Vil undgå udskældt regel

Berlingskes businessredaktion guider dig til dagens vigtigste nyheder inden for økonomi og virksomheder.

Den danske ølproducent Mikkeller, der har 20 barer og restauranter i Danmark, er særdeles træt af den såkaldte 30 minuttersregel, som betyder, at gæster skal booke borde minimum 30 minutter, før de ankommer. Derfor har ølproducentens grundlægger og kreativ direktør Mikkel Borg Bjergsø fundet en kreativ løsning. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

God tirsdag eftermiddag og velkommen til dagens Business-update!

Det er dagen før dagen, hvor landets barer og restauranter omsider må åbne igen. Derfor skal vi blandt andet forbi historien om en kreativ barejers løsning på en omstridt genåbningsregel.

Men vi begynder updaten med historien om en discountkæde, der har fundet en ny mand til hjørnekontoret:

Stor discountkæde skif­ter top­chef i Dan­mark

Dirk Fust, der siden 2016 har stået i spidsen for den tyske detailkæde Lidl i Danmark, er blevet forfremmet til en ledende stilling for Lidl i USA. Derfor hiver kæden den 38-årige tysker Jens Stratmann ind som ny direktør i Danmark.

Det skriver Børsen.

Jens Stratmann har været ansat i Lidl siden 2004, hvor han har haft flere ledende stillinger. Senest som salgsdirektør for Lidl i Sydtyskland, hvor han har haft ansvaret for cirka 1.400 butikker og 34.000 medarbejdere.

Den tyske detailkæde er de seneste år vokset i Danmark og har taget hul på en historisk stor offensiv. Planen er at bruge en milliard kroner alene i år på at modernisere alle 133 danske butikker og samtidig bygge et nyt 13.500 kvadratmeter stort hovedkontor i Aarhus.

Mikkeller-grundlægger overvejer smart finte: Vil undgå udskældt regel

Den danske ølproducent Mikkeller, der har 20 barer og restauranter i Danmark, er særdeles træt af den såkaldte 30 minuttersregel, som betyder, at gæster skal booke borde minimum 30 minutter, før de ankommer.

Derfor har ølproducentens grundlægger og kreativ direktør Mikkel Borg Bjergsø fundet en kreativ løsning på reglen, som har fået mange barer og spisesteder til at droppe genåbningen.

»Jeg har booket alle bordene på samtlige Mikkeller-lokationer fra åben til luk de næste 14 dage. Hvis I vil joine, skal I bare sige, at I er med mig/Mikkeller. Så deler jeg gerne en af mine pladser med jer,« skriver grundlæggeren på Facebook.

Finans har talt med Mikkel Borg Bjergsø, og selvom opslaget er skrevet med et glimt i øjet, fastslår han, at han overvejer at gøre alvor af det.

»Det er en mulighed, at vi gør det. Det er noget, vi overvejer, fordi der ikke er noget i loven, der siger, at man ikke må. Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget, som ikke overholder restriktionerne eller loven eller øger smitterisikoen, og det mener jeg heller ikke, at vi gør,« siger grundlæggeren til Finans.

Udfordringen ved bordbooking på barer er ifølge Mikkel Borg Bjergsø, at det er svært at forudse, hvor længe folk sidder på en bar i forhold til en restaurant.

Her er forklaringen på 30 minuttersreglen ved restaurantbesøg

Vi fortsætter med den udskældte 30 minuttersregel, som ifølge erhvervsminister Simon Kollerup (S) er indført på anbefaling af sundhedsmyndighederne

Men det er ifølge Finans kun halvdelen af forklaringen.

Den anden del af forklaringen er, at mens sundhedsmyndighederne stod fadder til reglen om, at indendørsservering kun kan ske ved »forudgående bordbestilling«, var det på et såkaldt sektorpartnerskabsmøde i sidste uge, at de skulle afgøre, hvad der ligger i kravet om »forudgående bordbestilling«

Mødeleder var Anders Thusgaard, kontorchef i Erhvervsministeriet, og flere kilder fortæller til Finans, at han spillede ud med, at varslet for ham at se kunne være 30 minutter, da han altid ved det en halv time i forvejen, hvis han vil tage sine drenge med på McDonald’s.

Præsenteret for McDonald’s-fortællingen afviser han over for Finans, at 30 minuttersreglen alene kan tilskrives ham.

»Det er mit arbejde at lede mødet. Jeg har ikke personligt aktier i, hvad der bliver lagt frem,« siger han om reglen, der gælder fra i morgen, når landet barer og restauranter atter må åbne.

Her er fem skarpe bud på historier fra journalisterne på Berlingske Business:

 

1: Her er skatten, som staten tjener mere på end boligskatterne og registreringsafgiften: »Det er den hemmelige eller skjulte skat«

I de seneste ti år har regeringen tjent 225 milliarder kroner mere end forventet på danskernes pensionsskat. Skatten har dermed reddet de offentlige finanser flere gange, og økonomer regner med, at den vil stige yderligere i de kommende år, selvom der vil være store udsving undervejs.

Det skriver Berlingskes Frederik Juel mere om her.

2: Krav om bordbestilling skaber frustrationer: Døren forbliver låst til masser af restauranter og cafeer onsdag

Politikernes lynindførsel af krav om bordbestilling mindst 30 minutter før besøget betyder, at masser af spisesteder og store kæder ikke vil byde gæsterne indenfor.

Læs mere om bordbestilling af Berlingskes Thomas Breinstrup her.

3: Fagboss afviser »gidseltagning« i Nemlig.com-strid: »3F er de moderne, og de dårlige arbejdsforhold hos Nemlig.com er gammeldags«

Direktøren for Nemlig.com angreb for nylig 3F med skarp kritik af, at fagforbundet har magten til at tage virksomheder som gidsler, samtidig med at deres overenskomster er utidssvarende. Nu svarer 3F igen.

Det skriver Katrine Juel Friis mere om her.

4: I Nemlig.coms maskinrum: Robotten er arbejdsleder, og på storskærmen kan alle se dine karakterer

Danmarks førende onlinesupermarked har indrettet en helt speciel arbejdsplads, hvor 1.500 mennesker fra udkanten af det danske arbejdsmarked er krumtappen i det hele.

Læs reportagen af Birgitte Erhardtsen og Emil Bo Rask.

5: Grådighed i fodbold kan forene den britiske kongefamilie og den danske venstrefløj i en fælles kamp

Forslaget om en europæisk superliga af topfodboldklubber har forenet højre og venstre, fans og ikkefans i fordømmelse. Der er meget hjerteblod i reaktionerne, hvor »grådighed« er et gennemgående tema. Det store spørgsmål er, om klubberne kan få en forretning ud af at udskifte deres fans med en ny global kundekreds. Det er et eksperiment, der vil få store konsekvenser for professionel sport i Europa, men måske også afslører en sandhed om den verden, som vi lever i. Sport er underholdning.

Det skriver Berlingskes økonomiske redaktør Ulrik Harald Bie mere om i en kommentar her.