Købestærke udlændinge bliver væk, og det koster tocifret milliardbeløb

Nye tal fra Danmarks Nationalbank viser, at udlændinges forbrug med kort er dykket kraftigt under coronakrisen. Danskerne holder ferie hjemme, men det er en ringe trøst for de hårdt ramte brancher.

Der er kommet stadigt flere kinesiske turister til landet de senere år, men det har coronakrisen sat en stopper for. Nye tal fra Danmarks Nationalbank viser et stort dyk i udenlandske turisters indkøb i danske butikker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

Ude er godt, men hjemme bedst. Sådan kan det hedde i mange sammenhænge, men bare ikke helt under coronakrisen.

Udenlandske turisters forbrug i Danmark er raslet i bund under krisen, og selv om danskerne samtidig har været nødt til at holde ferie herhjemme, kan det ikke opveje de hårde slag, som en række brancher har fået. Vi mangler de købestærke kinesere, tyskere og andre udlændinge.

Danmarks Nationalbank har netop udsendt en analyse med nye tal for udlændinges forbrug med kort i Danmark her i 3. kvartal. Tallene viser, at ved udgangen af 3. kvartal var udlændinges forbrug i fysiske forretninger 57 pct. lavere end på samme tidspunkt året før.

Det svarer til et fald på 11,9 mia. kr. Modsat er danskerne ramt af et utal af rejserestriktioner, så mange er blevet herhjemme, og derfor er danskernes forbrug i udenlandske forretninger indtil nu i år dykket med 12,6 mia. kr.

På bundlinjen står, at den samlede omsætning fra både danske og udenlandske kort er steget her i 3. kvartal. Det er umiddelbart en god økonomisk nyhed, men problemet er, at merforbruget er meget skævt fordelt på brancher, fremhæver Nationalbanken.

De turismerelaterede erhverv, for eksempel hoteller, rejsebranchen mv. er særligt hårdt ramt af turisternes fravær og danskernes manglende rejsemuligheder. Derimod har for eksempel supermarkeder, boligforretninger og byggemarkeder oplevet en fremgang i kortomsætningen, skriver Nationalbanken.

Privatøkonom i Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen fremhæver, at det ekstra forbrug, som tallene fra Nationalbanken viser, er en meget ringe trøst for de hårdt ramte brancher.

»Tallene vidner om, hvor ekstremt hårdt turismebranchen har haft det herhjemme. Hoteller, restauranter og forlystelser, der normalt er stærkt afhængige af udlændinge er blevet ramt voldsomt af, at ikkedanske turister er blevet væk,« siger Louise Aggerstrøm Hansen og fortsætter:

»Og selv om danskerne i stor stil har holdt ferie herhjemme, er det mange steder langtfra nok i forhold til, at købestærke udlændinge ikke er kommet hertil. Det har en stor geografisk skævhed, da udlændingene typisk udgør en større del af omsætningen i København end i resten af landet.«

Ingen konferencer

Tal fra Danske Bank viser, at det op til coronakrisen gik ret godt med at få lokket udlændinge til landet. Udlændinges kortforbrug i Danmark voksede noget mere end danskernes kortforbrug i udlandet. Det udvikling har coronakrisen sat en effektiv stopper for.

Helge J. Pedersen fremhæver, at Nordeas overvågning af danskernes privatforbrug viser nogenlunde samme mønster som tallene fra Nationalbanken.

»Den indenlandske kortomsætning ligger markant højere, fordi vi ikke har været ude at rejse. Vi har normalt et lille underskud på rejsebalancen, men når den bliver vendt om, så giver det fremgang i det indenlandske forbrug,« siger Helge J. Pedersen.

»Vi mangler rigtig meget, ikke mindst de udenlandske forretningsrejsende. Der er ingen konferencer og lignende kørende, og København er blevet en stor konferenceby. De udenlandske turister handler i stigende grad også om krydstogter, og det er også de større byer, som mangler dem. Strøget i København har nogle af de dyre butikker liggende. Mange af dem har haft kinesisk personale ansat,« siger Helge J. Pedersen, der fremhæver, at udviklingen viser den meget skæve genopretning af den danske økonomi.

»Hvis vi ser på 4. kvartal vil vi nok få en stigning i danskernes privatforbrug. Man frigiver feriepengene, men de bliver igen kanaliseret ind i boligrenovering og elektronik. De bliver ikke brugt der, hvor krisen for alvor kradser,« siger Helge J. Pedersen.