Efter historisk fald: Forbrugernes humør stiger forsigtigt

Humøret hos de danske forbrugere er blevet lidt bedre den seneste måned. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

På Restaurant Huks Fluks på Gråbrødre Torv i København var de første gæster klar, da restauranten genåbnede mandag formiddag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Forbrugernes humør er blevet lidt bedre den seneste måned, selv om coronakrisen fortsat tynger manges syn på dansk økonomi.

Det viser de seneste tal for forbrugertilliden, som belyser befolkningens syn på dens nuværende og fremtidige økonomiske situation.

I maj endte den samlede forbrugertillid på minus 8,8. Det er et lavt niveau, men en lille fremgang fra april, hvor coronakrisen med ét slag bankede forbrugertilliden ned til det laveste niveau siden 2008.

»Det er en yderst behersket stigning, som isoleret set peger på, at genopretningen af dansk økonomi kan blive en langsommelig affære. Det ligner, at vi har taget elevatoren ned, men nu bruger trapperne for at komme op igen,« skriver Søren V. Kristensen, cheføkonom i Sydbank, i en kommentar.

Søren V. Kristensen er ikke i tvivl om, at de nye forbrugertillidstal vidner om, at de økonomiske bekymringer har godt tag i de danske forbrugere.

»Det er ikke så mærkeligt, da vi siden nedlukningen af dansk økonomi har set en stigning i antallet af arbejdsløse på tæt ved 50.000. Dansk økonomi er altså ramt ind i en relativ dyb krise på meget kort tid,« skriver Søren V. Kristensen.

»Det kunne dog være langt værre, og derfor er der med stor sandsynlighed tale om, at hjælpepakkerne har været med til at afbøde det værste af faldet i forbrugertilliden. Det gælder særligt ordningen med lønkompensation, som nu omfatter omkring 150.000 danskere. Vi vurderer, at vi uden ordningen med lønkompensation ville have set forbrugertilliden falde langt mere – og også mere end vi så under finanskrisen,« tilføjer cheføkonomen dog.

Dagens forbrugerundersøgelse fra Danmarks Statistik indeholder også tegn på, at forbrugernes humør er blevet gradvist forbedret den seneste måned.

For Danmarks Statistik har valgt at offentliggøre resultaterne af svarene indsamlet før og efter 7. maj, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) præsenterede den næste fase i genåbningen.

For indsamlingsperioden 1.-7. maj lå forbrugertilliden på minus 9,2, mens forbrugertilliden for indsamlingsperioden 8.-17. maj, lå på minus 7,4.

Det er positivt tegn, lyder vurderingen fra Jes Asmussen, cheføkonom i Handelsbanken.

»Vi er dog lidt overraskede over, at genåbningerne ikke trækker mere op i tilliden. Der er trods alt tegn på, at blødningen på arbejdsmarkedet er bremset op, med en mere gunstig udvikling i antallet af nye ledige, og frygten for ledighed aftog da også en del i dagens opgørelse, om end den fortsat er stor,« skriver Jes Asmussen i en kommentar, hvor han fortsætter:

»At forbrugertilliden ikke stiger mere, skyldes dog nok, at der fortsat hersker en betydelig grad af jobusikkerhed, blandt andet for de personer, der er på lønkompensationsordningen, og generelt er usikkerheden om udsigterne for dansk økonomi fortsat stor som følge af covid-19. Hertil kommer formentlig også en fortsat bekymring over smittefaren, som formentlig også lægger en vis dæmper på optimismen.«

Danmarks Statistik understreger, at resultaterne for den anden delperiode er baseret på en mindre stikprøve og derfor behæftet med større usikkerhed end for den første delperiode.

LÆS MERE