Danskerne er klar til forbrugsfest, når landet genåbner: »Den økonomiske selvtillid er stor hos mange danskere«

Danskerne står klar til at bruge penge på rejser og restaurantbesøg, når Danmark genåbner. Det viser en ny undersøgelse, som Sydbank har lavet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Mange danskere er klar til at skrue op for forbruget af restaurantbesøg, når det igen bliver muligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Mange danskere forventer at skrue markant op for forbruget, når de nuværende coronarestriktioner bliver lempet.

Det viser en ny analyse, som Sydbank har lavet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Den nye analyse peger på, at det særligt er rejser og besøg på restauranter og cafeer, som danskerne vil bruge flere penge på, når restriktionerne – forhåbentlig – bliver lempet i foråret.

Danskerne har da også gode muligheder for at skrue op forbruget.

Sydbank anslår, at danskerne under coronakrisen har sparet over 40 milliarder kroner op ud over det sædvanlige, og godt hjulpet på vej af de feriepenge, som mange har valgt at få udbetalt, har husholdningernes indlån i bankerne nu passeret 1.000 milliarder kroner.

Den økonomiske selvtillid er stor

Samtidig peger både Sydbanks analyse og et såkaldt Economic Memo fra Nationalbanken på, at danskerne primært har sparet ekstra op, fordi restriktioner har forhindret dem i at bruge penge – og ikke fordi de har været bange for at blive arbejdsløse, som det for eksempel var tilfældet under finanskrisen. Det giver grobund for »en ketchupeffekt i forbruget« senere på året, vurderer Sydbanks cheføkonom, Søren V. Kristensen.

»Der er ikke rigtig tegn på, at coronakrisen har gjort forbrugerne voldsomt bekymrede. Den samlede forbrugertillid er godt nok faldet, men hvis man kigger på forbrugernes vurdering af egen økonomi, så har den udviklet sig meget stabilt,« siger Søren V. Kristensen, der også fremhæver de stigende boligpriser som et udtryk for danskernes tiltro til fremtiden.

»Jeg synes også, at boligmarkedet er et rigtig godt billede på, at den økonomiske selvtillid er stor hos mange danskere,« siger cheføkonomen.

Mens 44 procent af de adspurgte danskere i den analyse, som YouGov har lavet for Sydbank, svarer, at de i »høj grad« eller i »meget høj grad« vil bruge penge på ferie i ind- og udland, tyder analysen ikke på, at der bliver trængsel ved billetlugerne til sportsbegivenheder, koncerter og musikfestivaler umiddelbart efter genåbningen. 50-70 procent af danskerne ønsker nemlig »slet ikke« eller kun i »mindre grad« at bruge flere penge på disse kulturtilbud, når restriktionerne ophæves.

Derudover vurderer Søren V. Kristensen, at supermarkeder og byggemarkeder, som ellers havde godt gang i salget sidste år, må indstille sig på lavere efterspørgsel, når Danmark genåbner.

»Der er ikke tegn på, at supermarkeder og byggemarkeder vil opleve en stor nedgang i efterspørgslen, men mange har nok fået købte de fladskærme, de manglede, og fået renoveret det, der skulle renoveres i huset. Derfor kan det godt være, at det kommer til at gå lidt langsommere i de dele af økonomien, hvor der har været meget fart på,« siger Søren V. Kristensen