Ernæringsekspert: »Overvægt ses stadig som et svaghedstegn«

En tøjkæde sendte for nyligt gratis vægttabs-barer ud til kunder, der shoppede online. Det vakte harme, og kæden har nu undskyldt. Ifølge en ernæringsekspert eksemplificerer tøjkædens gestus med vægttabs-barerne, at overvægt stadig ses som noget, der skal bekæmpes.

Ifølge Anne Gaardmand, ernæringsekspert, er det stadig dybt forankret i vores samfund, at overvægt er en dårlig ting.  ARKIVFOTO : PAUL ELLIS/Scanpix 2012 Fold sammen
Læs mere
Foto: PAUL ELLIS

Flere kunder fik sig en ubehagelig overraskelse, da de modtog pakker fra tøjkæden Forever 21. Her lå der nemlig en gratis »dietbar« - en såkaldt vægttabsbar - og den lille gestus fald ikke i god jord. Faktisk vakte det så meget harme, at Forever 21 siden har været ude og undskylde.

Ifølge Fox News lyder det, at tøjkæden hurtigt var ude for at beklage hændelsen. Barerne blev sendt til alle kunder og ikke kun købere af særlige størrelser. På trods af, at gestussen derfor ikke kan ses som et direkte forsøg på at påvirke en særlig gruppe til at tabe sig, kan uddelingen af vægttabsbarer ifølge Anne Gaardmand, bachelor i ernæring og sundhed, ses som et udtryk for, at kæden mener, at overvægt skal bekæmpes.

»For mig at se er det et udtryk for, at det antages, at kunderne gerne vil tabe sig. Den antagelse ser vi alle steder. Uanset hvor man kigger hen, hyldes det at være tynd. Det ligger implicit i markedsføringen af forskellige madvarer og motionsformer, at det er slankhed, der er det vigtigste mål. Mange ser det desværre stadig som et svaghedstegn at afvige fra samtidens slanke kropsideal,« siger Anne Gaardmand.

Manglende omtanke

Hun er stifter og medejer af VaneCoach-uddannelsen, der underviser fagpersoner i sundhedspsykologi og adfærdsmønstre, og så har hun podcasten »Detox din Hjerne«, der bekæmper myter om sundhed. Begge dele sammen med Morten Elsøe.

Hun kender ikke til tøjkædens bagvedliggende beslutninger om at placere vægttabsbarer i pakker, men hun har meget svært ved at forestille sig, at der var tale om en hændelig fejl.

»Min første tanke var, at det var et markedsføringsstunt, for det er svært at forestille sig, at ingen regnede ud, at det her ville blive en kæmpe brøler. Men jeg tror mest af alt, at der er tale om manglende omtanke fra kædens side af« siger Anne Gaardmand, der understreger, at man ikke skal underkende betydningen af en sådan brøler, der kan have store konsekvenser for dem, som føler sig ramt.

Frygt for at blive valgt fra

Hun forstår godt, at kunderne blev vrede over at åbne deres pakker. Her havde de set frem til at modtage noget tøj, som de selv har udvalgt, og med pakken følger så en bar med det underliggende budskab »at det er godt at veje mindre« Det er ifølge hende frustrerende, at føle et pres fra omverden til at ændre på sig selv, når man ikke selv har valgt det til.

»I den slags situationer ser man det som et signal fra omverden om, at man ikke er god nok, som man er. Om man vil det eller ej, så er der et underliggende budskab om, at man ikke er, som man skal være, og det kan udløse en følelse hos de fleste,« siger Anne Gaardmand.

I princippet kan »gaven« fra kæden sammenlignes med det velmenende familiemedlem, der friskt spørger, om man nu er sikker på, at man skal have en portion mere.

»Det er en reaktion, man ikke har bedt om. Den kan ganske sikkert  være velmenende, men det betyder ikke, at den ikke påvirker modtageren negativt,« siger Anne Gaardmand.

Helt præcist er det frygten for at blive afvist og ikke slå til udelukkende i kraft af sin fysiske fremtoning, som udløser den ubehagelige følelse, når vi bliver dømt som anderledes eller mindre værdifulde end andre i »flokken«.

Svært at blæse med mel i munden

Hun forklarer, at der gennem den sidste tid er sket en bevægelse i retning af et mere forstående syn på overvægt. Samfundet bevæger sig med små skridt bort fra forestillingen om, at overvægt udelukkende skyldes individet selv.

»Vi ser så småt at bølgen af body positivism vinder ind. Lige så stille bliver stigmatiseringen af overvægtige sidestillet med stigmatisering af race og køn - det tolereres ikke på samme måde,« siger Anne Gaardmand.

Hun mener dog, at der er lang vej endnu.

At vi endnu ikke er i mål ser hun blandt andet i damebladende, som hun ellers synes gør det godt forsøg på at komme stigmatiseringen til livs. Det nytter nemlig ikke så meget  at sætte en plus size model på forsiden, hvis der på side tre er en reklame for chilipiller, der skal hæve dit stofskifte.

»Jeg får lidt en fornemmelse af, at man prøver at blæse med mel i munden. Det går sjældent godt,« siger Anne Gaardmand.