Danske orkestre afviser ukrainsk opfordring: »Det ville efter vores opfattelse være helt misforstået«

Man bør boykotte visse russiske kunstnere og ikke russisk musik som sådan, mener Asbjørn Keiding, direktør i interesseorganisationen Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner.

Peter Lodahl, musikchef i symfoniorkestret Copenhagen Phil, går ikke ind for en boykot, men mener i stedet, at man bør udøve »skarp værkkuratering«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den ukrainske kulturminister, Oleksandr Tkatjenko, har opfordret til generel boykot af russisk kunst, indtil Rusland forlader Ukraine.

Det gælder også kunst, der er komponeret eller skrevet længe inden, at Vladimir Putins Rusland invaderede Ukraine.

Putin bruger aktivt russisk kunst til at fremme Ruslands interesser, begrunder Oleksandr Tkatjenko i et debatindlæg.

Dette får dog ikke danske orkestre til at ryste på hånden, når der skal spilles Tjajkovskij. Det oplyser Asbjørn Keiding, der er direktør i interesseorganisationen DEOO – Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner.

»Man skal ikke boykotte russisk kultur, men vi må tage afstand fra kunstnere, som ikke tager afstand fra Putin,« siger Asbjørn Keiding og henviser til seks principper for boykot af Rusland, som medlemmerne er enige om – se faktaboksen i bunden af artiklen.

»De principper har ført til, at nogle kunstnere er blevet afmeldt, mens andre er mere end velkomne til at spille,« siger Keiding.

Asbjørn Keiding, er det ikke store krav at stille til den enkelte? Det kan vel have meget store personlige og familiemæssige konsekvenser for en russisk kunstner, som offentligt lægger afstand til Putin?

»Det kan det bestemt. De skal ikke regne med at kunne rejse tilbage til Rusland i den nærmeste fremtid.«

Alligevel mener DEOO, at man skal kræve, at de tager afstand ...

»Hvis ikke de tager afstand, kan vi ikke have dem. Der er mange, der tager afstand, men de spiller nok heller ikke i Rusland mere. For dem har det haft personlige omkostninger.«

Den ukrainske kulturminister skriver i sit debatindlæg, at Vladimir Putin bruger kulturen aktivt for at fremme russiske interesser. DEOO mener dog stadig, at man ikke alene af den grund bør boykotte al russisk kunst.

Ville være vand på Vladimirs mølle

Man bør i stedet blive bedre til at fortælle om værkerne – og måske finde nye måder til at opføre eksempelvis musik, som hylder det russiske militær, forklarer Asbjørn Keiding.

Copenhagen Phil har fortsat russisk musik på programmet, og det vil i Copenhagen Phils tilfælde ikke blive ændret.

Det forklarer Peter Lodahl, musikchef i Copenhagen Phil, over for Berlingske.

»Det ville være vand på Putins mølle, hvis man holdt op med at spille russisk musik. I det tilfælde ville Putin netop kunne pege på os og sige, at vi censurerer i de frie vestlige demokratier,« siger Peter Lodahl.

Efter invasionen af Ukraine opfordrede kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) til at stoppe samarbejdet med Rusland og russiske kunstnere.

I den forbindelse annullerede Det Kongelige Teater et samarbejde med en russisk gæsteoptrædende kunstner, og i symfoniorkestret Copenhagen Phil valgte fravalgte man ligeledes russiske solister og dirigenter i programmet for den dengang kommende sæson. Copenhagen Phil valgte dog fortsat at have værker af Stravinskij, Tjajkovskij eller Sjostakovitj på programmet.

Peter Lodahl går altså ikke ind for en fuld boykot, men mener i stedet, at man bør udøve »skarp værkkuratering«.

Krigen i Ukraine gør, at han og orkestret tænker over, om man skal opføre »1812 ouverturen«, som blev komponeret af Pjotr Tjajkovskij i 1880. Den fejrer Ruslands sejr over Napoleons armé.

»1812 ouverturen« er berømt for sit klimaks, som indeholder kanonbrag, klokkeslag og en messingblæserfanfare, der vil kunne tolkes som hyldest til invasioner.

»Man kunne sagtens gøre det, men i så fald ville vi nok tænke over konteksten. Altså hvordan man kunne præsentere musikken på en måde, der skaber en øget refleksion over situationen,« forklarer Peter Lodahl.

Copenhagen Phil er blandt medlemmerne af DEOO. Derfor støtter Copenhagen Phil også DEOOs politik, hvad angår boykot af russiske kunstnere, der ikke lægger afstand til præsident Putin og invasionen.

Men:

»Det er en svær linje at tegne, om man skal boykotte dem, der ikke tager afstand, eller man udelukkende skal boykotte dem, der decideret støtter Putin. Hvad med dem, der ikke tager afstand, som ikke gør det offentligt, fordi de er nødt til at passe på deres familier hjemme i Rusland?« spørger Peter Lodahl.

Berlingske har modtaget en skriftlig kommentar fra Kasper Holten, som er teaterchef på Det Kongelige Teater. Han skriver, at Det Kongelige Teater ingen planer har om at droppe russiske komponister fra repertoiret.

»Det ville efter vores opfattelse være helt misforstået, uanset hvor meget sympati man kan have for ofrene for angrebskrigen i Ukraine. Komponister som Tjajkovskij har ikke på nogen måde ansvar for eller del i de frygtelige begivenheder i Ukraine, og de repræsenterer ikke det nuværende russiske regime. Verden har i det hele taget brug for mere kunst – ikke mindre,« udtaler Kasper Holten.

Dermed ser det ikke ud til, at der er en boykot af russisk musik på vej i Danmark.