Nu skal det undersøges, hvorvidt Bispeengbuen i København kan rives delvist ned.
Den rådgivende ingeniørvirksomhed NIRAS har netop fået til opgave at udarbejde en forundersøgelse af, hvordan Bispeengbuen kan reduceres fra to motortrafikvejsbroer til en enkelt.
Det skriver NIRAS i en pressemeddelelse.
Forundersøgelsen skal danne grundlag for en efterfølgende politisk beslutning om, hvorvidt projektet skal føres ud i livet eller ej.
Bispeengbuen bliver dagligt benyttet af cirka 50.000 bilister, så det er ikke en nem opgave, lyder det.
»Projektet er ret komplekst, da man på den ene side skal tilgodese de trafikale behov og sørge for, at man ikke skaber flaskehalse og trafikpropper, hverken under selve nedrivningsprocessen eller senere,« siger Rune Kure, projektleder i NIRAS, i pressemeddelelsen.
På den anden side skal nedrivningsmaterialerne gerne genanvendes, der skal tages hensyn til beboerne i området, og projektet skal efterleve alle gældende miljømæssige krav, oplister Rune Kure.
Et ud af tre scenarier
Projektet er kommet i stand i kølvandet på den store utilfredshed med Bispeengbuen, der længe har generet nærområdet med støj, trængsel og forurening.
Dobbeltbroen har seks spor – tre på hver bro – og bevæger sig gennem tætbebyggede områder i op til 3. sals højde på grænsen mellem København og Frederiksberg, hvor den udgør den inderste del af Hillerødmotorvejens korridor.
NIRAS ser to løsninger på problemerne: En nedrivning af enten den sydlige eller den nordlige bro. De to løsninger vil blive undersøgt parallelt.
Det er ikke første gang, at det er planer om at ændre på Bispeengbuen.
Ønsket om at rive den ene vejbro ned er ét ud af de tre bud på, hvordan området ved Bispeengbuen kunne se ud, som Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune præsenterede tilbage i marts.
I de første to scenarier foreslog kommunerne at nedrive buen og dermed føre trafikken fra den eksisterende vej til en tunnel under jorden.
Men planerne om at bygge en tunnel indebærer voldsomme omkostninger, vurderer NIRAS, og derfor hedder kompromisløsningen, og kommunernes tredje forslag på listen, altså et farvel til den ene bro i bytte for flere grønne områder og mindre støj.