Lovsangen til Sonnergaard: Han var ikke en blot en ensom ulv med sprut og pattegrise i øjnene

Boganmeldelse: I »Himmelanker«, der er en slags hybrid mellem roman, erindringsmosaik, gastronomi, sørgekvad og »Lambubo«, folder Line-Maria Lång et lidt entydigt, men også kærligt signalement ud af hendes venskab med den alt for tidligt afdøde forfatter Jan Sonnergaard.

Efter at have læst Line-Maria Långs »Himmelanker«, sidder man tilbage med en klar fornemmelse af, at den afdøde forfatter og ven Jan Sonnergaard helt sikkert har gjort sig fortjent til Line-Maria Långs mange kærlige hyldestudbrud. Foto: Lizette Kabré. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Line-Maria Lång har forankret sin minde- og sørgebog, »Himmelanker«, om venskabet med forfatteren Jan Sonnergaard i de luftlag, hvor de usædvanlige møder finder sted, hvor de barnlige fantasier giver de kærlige erindringer en krammer, og hvor de litterære diskussioner går op i en højere enhed med madopskrifter og gastronomiske oplevelser.

Forfatteren Line-Maria Lång, der har titler som »Rottekonge«, »Artiskokhjerte« og »Blå Tiger« i den litterære bagage, leverer med sin aktuelle bog et usædvanligt hengivent mindeskrift, hvis erklærede formål er at holde erindringen om den nære ven, den toneangivende forfatter og særprægede personlighed Jan Sonnergaard frisk og levende.

Garfields lasagne

De første kærlige streger til bogens portræt blev sat på papiret nogle få dage efter den da 53-årige Sonnergaards pludselige død i Beograd i 2016.

Som en slags hybrid mellem roman, erindringsmosaik og sørgekvad folder Line-Maria Lång sit signalement ud af figuren Dietmar, som er Sonnergaards alias i bogen.

Ambitionen har ikke mindst været at udforme et modbillede til den medieskabte Sonnergaard-kliché og det fastlagte varemærke som ensom ulv:

»De vil lave dig om til en voksfigur, der væltede sig i røg og sprut i Beograd med pattegrise i øjnene på den der tegneseriemåde, når tegneseriefigurer, du ved, er så optagede af noget, at det er i deres blik; med Joakim von And er det penge, med Garfield er det lasagne, i dit tilfælde er det helstegte pattegrise og sprut.«

Lykkeordet Lambubo

»Himmelanker« er i første række en lovsang til venskabet, men samtidig er det en bog om døden, og sorgarbejdet i forbindelse med tabet af den nære ven får forfatteren til at vende tilbage til sine dagbogsoptegnelser fra dengang, hun som tolvårig mistede sin far.

At bevare et minde og fastholde en form for kontakt er den afgørende bestræbelse, og et af nøglefænomenerne i bogen er indeholdt i det særlige lykkeord Lambubo:

»Som barn tænkte jeg, at Lambubo var følelsen af at dreje hurtigt rundt og føle sig, som om man gik i et med alt, ligesom zoome ud og være sammen med hele verden.«

Kendetegnende for venskabet mellem den unge forfatter Line-Maria Lång og Jan Sonnergaard er den særlige rolle, maden og måltiderne kom til at spille i deres forhold, og nogle af de bemærkelsesværdige sekvenser i »Himmelanker« blander hæmningsløst den litterære snak med madopskrifter og betragtninger omkring køkkenredskaber som for eksempel blinisjernet.

»Himmelanker« har det erklærede formål at holde erindringen om den nære ven, den toneangivende forfatter og særprægede personlighed Jan Sonnergaard frisk og levende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gyldendal.

Der er mange varme og rørende detaljer og ikke mindst en solid appetit på de karakteristiske anekdoter i Line-Maria Långs skildringer af det generøse menneske og den kærlige mentor Jan Sonnergaard, som for eksempel i Beograd kan finde på at opstøve en passende beboer til venindens dukkehus.

Dukkehuset, der står på kommoden i ungpigelejligheden, og vingerne, som Line-Maria tager på, når hun støvsuger, er sigende for den særlige form for barnlig fantasi, der blomstrer i »Himmelanker«.

»Vi skal have trukket det der overbarnlige ud af dig,« lyder en af de helt centrale replikker, som Sonnergaard bliver citeret for i bogen, men helt er det nu alligevel ikke lykkedes. Det lidt for tuttenuttede er et af de problemer, som den mærkelige kombination af fest- og mindeskrift aldrig rigtigt får styr på.

Som læser sidder man tilbage med en klar fornemmelse af, at Jan Sonnergaard helt sikkert har gjort sig fortjent til Line-Maria Långs mange kærlige hyldestudbrud, men at skriften, der er tilegnet ham, alligevel ikke for alvor har held til at træde i karakter og folde sit billede overbevisende ud.

Mere Lambubo og mindre beundrende tilbedelse kunne man som læser godt have ønsket sig.

Himmelanker
Forfatter: Line-Maria Lång. Sider: 252. Pris: 250 kroner Forlag: Gyldendal