Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Du kan indsende forslag til debatindlæg på debat@berlingske.dk.

Udkanten ligger på Sjælland

Naturens stærkeste beskytter fylder 100 år
10. februar kom det frem, at de fattigste kommuner nu ligger på Sjælland udenfor København. Alle kommunerne rundt om Roskilde Fjord og Isefjord har nu en likviditet på under 4.200 kroner pr. indbygger. Her ses Roskilde fjord ved udløbet af Havelse Å mellem Frederikssund og Frederiksværk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

10. februar kom det frem, at de fattigste kommuner nu ligger på Sjælland udenfor København. Alle kommunerne rundt om Roskilde Fjord og Isefjord har nu en likviditet på under 4.200 kroner pr. indbygger. Dette er alvorligt, og Berlingske Business kunne 14. februar berette om, at det i de kommende år bliver endnu værre. I 2019 er 32 pct. af indbyggerne i Halsnæs Kommune over 60 år, men i 2039 vil denne andel være vokset til 41 pct. En tilsvarende dyster fremtid rammer også andre kommuner som f.eks. Gribskov og Odsherred. Dette vil betyde økonomisk ruin for disse kommuner, hvis der ikke gribes ind nu. Udkantsdanmark er kommet til fjordområdet i Nordsjælland.

For at vende udviklingen må der skabes øget mulighed for etablering af nye erhvervsvirksomheder og uddannelsesinstitutioner i disse kommuner, så unge familier, meget gerne med børn, vælger at bo og arbejde netop der. Det er en historisk kendsgerning, at en vigtig forudsætning for en sådan positiv udvikling er en markant udbygning af den trafikale infrastruktur, så varer og tjenesteydelser kan transporteres uden hindringer og vel at mærke, så trafikken kan afvikles ubesværet og miljømæssigt korrekt.

For at nå dette mål, må vejnettet udbygges. Ikke alene skal motorvejene til Hillerød og Frederikssund færdiggøres straks, men Hillerødmotorvejen bør forlænges til Helsinge, ligesom en ny vej mellem Hundested, Helsinge og Helsingør bør anlægges inden 2025.

Det er også vigtigt, at virksomhederne har et pænt stort marked og opland tæt på, og derfor bør vej og jernbane føres videre på en bro mellem Hundested og Rørvig, så Odsherred og Nordsjælland kommer til at udgøre en samlet erhvervsmæssig helhed.

Mogens Nørgaard Olesen, Frederiksværk