Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Du kan indsende forslag til debatindlæg på debat@berlingske.dk.

Læsning: Mere gulerod, mindre pisk

380600572.jpg
I den nyligt fremlagte aftale om folkeskolen vil man have flere stærke læsere i folkeskolen, og man vil have en øget læseindsats. Men der skal virkelig tænkes nyt for at stimulere læselysten blandt børn og unge i folkeskolen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

Man siger, at intet nyt er godt nyt. Men når det kommer til at øge folkeskoleelevernes læseevner, som regeringen og dens aftalepartier fortsat har som mål, kræver det i høj grad nye tanker for at lykkes.

Det er efterhånden mange år siden, at Lars Løkke proklamerede, at vi skal have verdens bedste folkeskole, og at det er hans og regeringens mål, at Danmark i 2020 er blandt top-fem i Pisa-undersøgelser af blandt andet læsning. Det er en fin målsætning, men resultaterne udebliver.

Også i den nyligt fremlagte aftale om folkeskolen vil man have flere stærke læsere i folkeskolen, og man vil have en øget læseindsats, for – som der står – »Gode læseevner er en forudsætning for tilegnelse af viden og færdigheder i alle fag, og der er en sammenhæng mellem lysten til at læse, og hvor god man er til det.«

Jeg er glad for, at politikerne anerkender, hvor vigtig læsning er. Jeg er helt enig, men aftalen er ikke meget værd, hvis den ikke bliver implementeret rigtigt. Der skal virkelig tænkes nyt for at stimulere læselysten blandt børn og unge i folkeskolen.

For det er jo det, det handler om. Læselyst. Øger vi læselysten, vil evnerne følge med. Og det er derfor lysten, der skal i fokus frem for evnen. Vi skal belønne indsatsen frem for resultatet. Det handler nemlig ikke om at blive den bedste læser, men om at blive så god, som man kan.

Hvordan booster man læselysten i et digitalt samfund som vores, hvor den koncentrerede læsetid er i hård konkurrence med mange andre aktiviteter? I mit arbejde med læsemotivation og udvikling af digitale læseværktøjer har jeg afdækket især én helt grundlæggende forudsætning: Ydre motivation kan være en driver til at aktivere og vedligeholde læselyst, indtil den grundlæggende lyst til en god bog tager over. Lidt ligesom Endomondo har kickstartet motion for mere end 40 millioner mennesker. Det er bare ekstremt vigtigt, at alle har en realistisk chance for »at vinde« – om det så er over sig selv eller andre.

Lasse Nyrup, ekspert i læsemotivation, BookBites