Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

København må ikke blive en lukket by

Det nytter ikke noget at gøre livet sværere for beboere og forretningsdrivende. I stedet bør vi i fællesskab se på, hvordan vi kan gøre det mere smidigt at komme til og fra byen, mener en række erhvervsdrivende m.fl. Her holdes bilfri dag i Indre By. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Jessen / Ritzau Scanpix

Politikerne i København vil begrænse biltrafikken i Indre By op til 75 pct. På tværs af beboerforeninger og erhvervslivet er vores ønske til Borgerrepræsentationen, at politikerne ikke begrænser Indre By ved at lukke af for nødvendig trafik, men i stedet ser, hvordan de gode ting ved København kan forstærkes yderligere.

For når København gang på gang bliver anbefalet som en af de byer, som turister bare må besøge, så skyldes det blandt andet byens unikke nerve. Og det er også den nerve, der gør byen fantastisk at bo og arbejde i. Begrænser man nødvendig trafik til og fra byen, så går det ud over mødet mellem besøgende, beboere og virksomheder, hvilket i sidste ender skader stemningen og livet i København.

En afgørende faktor for byens dynamik er nemlig tilgængelighed. I byen har vi et velfungerende samspil mellem de historiske gader,  et moderne erhvervsliv og mennesker, som kommer til fra nær og fjern. Det nytter ikke noget at gøre livet sværere for beboere og forretningsdrivende. I stedet bør vi i fællesskab se på, hvordan vi kan gøre det mere smidigt at komme til og fra byen.

Borgerrepræsentationen har gode intentioner, men vi skal finde løsninger i fællesskab. Vi kan sagtens gøre København til en bedre by for beboere og erhvervsdrivende. Målet må være at skabe en by for os alle, men lukker politikerne byen for trafik, risikerer vi, at det bliver en by for ingen.

I stedet for at blot at lukke byen for trafik, bør det helt store fokusområde være inddragelse af intelligente løsninger, f.eks. ved at nedbringe CO2 udslip ved større brug af el-køretøjer for personbiler, varebiler og busser. Dette vil også reducere støjbelastningen, som en meget velkommen bivirkning. Det kan være nødvendigt at regulere den trafikale belastning  i Indre By på en mere hensigtsmæssig måde og der er i den forbindelse behov for en fokusering og evt. udbygning af den kollektive trafik.

Det er nødvendigt, at København følger med tiden. Byen udvikler sig, og det gør beboere, forretningsdrivende og turisters brug af København også. En lukning for trafik i Indre København er ikke en løsning, som gavner nogen parter, men der er plads til forbedring, så København kan forblive et fantastisk sted at bo, besøge og være en del af.

Søren Rud, formand for Nørre Kvarters Beboerforening, Hannibal Holt, formand for Grønnegade Kvarters Beboerforening, og Jesper Bengtson, regionschef i HORESTA