København forventer, at håndværkere bytter bil ud med cykel, men: »Skal glarmesteren køre en rude ind på en Long John?«

Hvis Københavns Kommune lukker ned for bilkørsel i Middelalderbyen, vil beboere i Indre By få svært ved at finde håndværkere i fremtiden, advarer Håndværkerforeningen.

Arkivfoto. Det er forventningen, at flere håndværkere bytter bilen ud med cykel, hvis Københavns Kommune indfører et restriktivt bilstop i Middelalderbyen. Nej, svarer hovedstadens håndværkere i ny spørgeskemaundersøgelse – vi stopper bare med at komme i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als

Glem at få malet stukloftet, opgiv ønsket om et snedkerkøkken bygget på mål og skyd en hvid pind efter nye sildebensfliser på badeværelsesgulvet.

Det kan blive konsekvensen for beboere i Indre By, hvis Københavns Kommune beslutter at lukke Middelalderbyen for bilkørsel og reducere den nuværende biltrafik i området med 75-85 pct. ved blandt andet at forbyde håndværkerkørsel.

Scenariet er det mest indgribende af de samlet set tre scenarier, som hovedstadens politikere har kig på for at sikre renere luft, mindske trængsel og sikre bedre plads til rekreative formål i Københavns hårdtprøvede bymidte, hvor menneskene er mange og kvadratmeterne få.

Til gengæld vil det betyde, at 60 pct. af håndværkervirksomhederne i hovedstadsområdet kommer til at sige nej til opgaver i København, viser en ny spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmer i Håndværkerforeningen København, som 189 har besvaret.

Christoffer Susé, direktør i Håndværkerforeningen i København

»Skal glarmesteren så køre en rude på tre gange seks meter ind på en Long John?«


I samme ombæring angiver 40 pct. af virksomhederne, at det er en dårlig idé at lukke Middelalderbyen for biler, mens 28 pct. responderer, at det er en overvejende dårlig idé.

»Det viser bare, hvor afhængige vores medlemmer er af at kunne komme frem til kunden med deres udstyr. De har ikke mulighed for at vælge et alternativ til bilen, for den er deres rullende værksted,« siger Christoffer Susé, direktør i Håndværkerforeningen København.

Det er dog ikke den tese, der bliver opereret med, når rapporter bestilt af Københavns Kommune beskriver, hvad der forventes at ske, hvis det mest indgribende scenarie for at mindske biltrafik i Middelalderbyen bliver ført ud i livet.

»Herudover forventes en stor overflytning til cykel,« står der eksempelvis:

»Dette skyldes primært håndværkere, der fremover bliver nødt til at servicere Middelalderbyen med cykel.«

Det er imidlertid mangel på forståelse for håndværkerfaget og dets virkelighed, mener Christoffer Susé og fastslår, at borgere og butikker vil komme til at lide under den beslutning:

»Skal glarmesteren så køre en rude på tre gange seks meter ind på en Long John?« siger han og punkterer selv den forestilling:

»Det ser jeg ikke for mig.«

Enhedslistens teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen påpeger da også, at eksempelvis håndværkere, som er nødt til at kunne transportere ting i bil, fortsat skal have mulighed for det.

Hun håber, at håndværkere i bil vil opleve, at det bliver nemmere og hurtigere at nå frem til kunder i Middelalderbyen, når og hvis øvrige køretøjers adgang bliver begrænset, men ser frem til at vende bekymringer og indvendinger med alle interessenter i høringsprocessen.

»Når det er sagt, oplever jeg i de her år flere og flere håndværkere, som tænker kreativt, fordi det ellers kan tage lang tid at komme igennem byen. Blandt andet oplever jeg håndværkere, der transporterer forholdsvis store ting rundt i Christiania-cykler og andet for på den måde at nå hurtigere frem,« siger hun.