Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Den dygtige lærer er både et fagligt og menneskeligt forbillede

»Det er rigtigt, at vi hos Teach First Danmark lægger stor vægt på at udvælge fagligt dygtige lærere. Men vi mener ikke, at en høj faglighed automatisk giver en god lærer. Det er mindst lige så vigtigt at kunne skabe positive relationer til eleverne,« skriver Jesper Bergmann. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Den fagligt dygtige lærer er ikke nødvendigvis den bedste. Sådan skriver fhv. lærer, skoleleder og forvaltningschef, Carsten Hogstad, i sit læserbrev  3. november og henviser til en artikel i Berlingske  31. oktober om akademikere, der er med til at løfte folkeskolen.

Carsten Hogstad kritiserer her Teach First Danmark for at mene, at den bedste lærer er den fagligt dygtigste.

Det er rigtigt, at vi hos Teach First Danmark lægger stor vægt på at udvælge fagligt dygtige lærere. Men vi mener ikke, at en høj faglighed automatisk giver en god lærer. Det er mindst lige så vigtigt at kunne skabe positive relationer til eleverne, som Carsten Hogstad påpeger.

Folkeskolen har et altoverskyggende problem med negativ social arv, som er utroligt svært at løse. Vi mener, at det kræver endnu flere dygtige lærere.

En dygtig lærer er både et fagligt og menneskeligt forbillede. Det er grunden til, at jeg stadig husker flere af mine lærere fra Holmegaardsskolen i Fensmark. Man skal kunne vinde børnenes tillid, motivere dem og sætte sig ind i, hvordan forskellige børn reagerer, tænker og føler. Nogle gange er det at håndtere en elev, som er aggressiv og ked af det. Nogle gange er det at lære dem at dividere. Nogle gange er det at motivere dem til at komme i skole. Og for det meste er det at give dem troen på, at de kan opnå deres drømme.

Derfor er det essentielt, at lærere fra Teach First Danmark er autentiske og kan møde børnene i øjenhøjde. Det sikrer vi til vores praktiske optagelsesprøver og gennem hele det toårige uddannelsesforløb, hvor erfarne lærerfaglige mentorer hjælper de nye lærere med at udvikle deres evner til at danne relationer til eleverne. Det gør de bl.a. ved at filme og observere dem i deres undervisning.

Så vi er enige. Den dygtige lærer er ikke bare fagligt dygtig, men også inspirerende og tillidsskabende... og god til at organisere, kommunikere og løse konflikter. Det siger noget om, hvad det kræver at bestride et job, som bør tilkomme de dygtigste i et samfund.

Jesper Bergmann, direktør i Teach First Danmark