Den fagligt dygtige lærer er ikke nødvendigvis den bedste

Der er selvsagt grænser for, hvor fagligt ringe en lærer må være, men at tro, at lærerfagligheden er det eneste afgørende for, om eleverne lærer noget i grundskolen, ville være en fejltagelse.

»Når Teach First Danmark mener, at fagligt dygtige lærere især er vigtige på skoler i socialt belastede områder, er det derfor en påstand med modifikationer,« skriver Carsten Hogstad. Thomas Lekfeldt

I Berlingskes artikel 31. okt. om ansættelse af akademikere i folkeskolen, mener NGO'en, Teach First Danmark, at det at være en god lærer er lig med at være fagligt dygtig.

Selvfølgelig bør det tilstræbes, at lærerne har et højt fagligt niveau, men er en fagligt dygtig lærer så altid en god lærer? Eller kan en fagligt knap så dygtig lærer være bedre? At en lærer med en kandidatgrad fra universitetet i f.eks. fysik er fagligt bedre klædt på end en lærer, der »kun« er bachelor læreruddannet i faget, burde vel ikke overraske.