Lad mere konkurrence skabe dygtigere skolelærere

Alt for få folkeskolelærere er dygtige nok. Det bør have høj politisk prioritet at rette op på det, og svaret er mere frihed og konkurrence – ikke bekostelige og svært håndterbare reformer.

Færre af de dygtigste gymnasieelever vælgere at uddanne sig til lærer, kun 80 procent af underviserne i folkeskolen er uddannede lærere og ifølge OECD er danske lærere væsentligt dårligere til at læse, til matematik og til problemløsning end lærerne i landene omkring os. Niels Christian Vilmann

Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Debatten om ulighed fylder meget for tiden, og især de socialt dårligt stillede børn, der ikke har de samme muligheder som andre børn, vækker med rette bekymring. Men i stedet for at bruge energi på at diskutere kontanthjælpens størrelse, burde vi rette opmærksomheden mod børnenes skolegang: Folkeskolen er og bliver vores vigtigste socialpolitiske instrument, fordi det er den fri og lige adgang til uddannelse af god kvalitet, der er grundlaget for den sociale mobilitet.