Klimaaktivister limede sig fast til mesterværk på et af verdens mest berømte museer

To klimaaktivister limede deres håndflader fast til et maleri af den italienske kunstner Botticelli på Uffizierne i Firenze. Heldigvis var værket beskyttet af panserglas. Politiet advarer om nye aktioner.

De to aktivister, som forleden limede sig fast til Botticellis billede »Primavera« (forår) på Uffizierne i Firenze. Heldigvis var billedet beskyttet af panserglas. Ultima Generazione/Reuters/Ritzau Scanpix

Unge klimaaktivister griber til mere og mere radikale metoder for at protestere mod de menneskeskabte klimaforandringer.

De afbryder politiske møder og ruller protestbannere ud, blokerer motorveje i protest mod forbrænding af fossilt brændstof og limer sig fast til kunstværker for at skabe opmærksomhed.

Forleden limede to klimaaktivister sig fast til et stor kunstværk med titlen »Primavera« (forår) af den italienske renæssancemaler Sandro Botticelli (1445-1510) på et af verdens fornemste kunstmuseer, Uffizierne i Firenze, skriver blandt andet Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Metoden er flere gange tidligere brugt i Storbritannien, hvor aktivistgrupper som Insulate Britain og Extinction Rebellion står bag spektakulære aktioner.

I slutningen af juni limede medlemmer af gruppen Just Stop Oil sig fast til rammen af et landskabsbillede af Vincent van Gogh på et museum i London, og to dage tidligere havde aktivister fra den samme gruppe limet sig fast til et kunstværk af den skotske landskabsmaler Horatio McCulloch på et museum i Glasgow, ligesom de spraymalede gruppens navn på museet vægge.

Vagter greb ind mod klimaaktivisternes aktion, og senere blev også politiet inddraget. Ultima Generazione/Reuters/Ritzau Scanpix

I begyndelsen af juli gennemførte Just Stop Oil to lignende aktioner. En på Royal Academy i London, hvor medlemmer af gruppen limede sig fast til en kopi af Leonardo da Vincis store billede »Den sidste nadver«, og en på et museum i Manchester, hvor aktivister limedes sig fast til et landskabsbillede af den britiske nationalmaler Joseph Mallord William Turner.

Ville ikke ødelægge kunst

Det er den italienske klimaorganisation Ultima Generazione (Sidste generation), som står bag aktionen i Uffizierne. En ung mand og en ung kvinde limede deres håndflader fast til panserglasset, som beskytter Botticellis mesterværk, mens en tredje udrullede et banner med en tekst, som fordømmer forbrænding af fossile brændstoffer.

Vagter på museet forsøgte at gribe ind og tilkaldte politiet, som førte gerningsmændene bort. De er nu sigtet for forstyrrelse af ro og orden på et offentligt sted, for beskadigelse af offentlig ejendom og for at modsætte sig vagternes og politiets anvisninger.

Maleriet blev heldigvis ikke beskadiget. Gruppen har angiveligt udvalgt det pågældende billede, fordi man i en tid med brande og tørke udløst af klimaforandringerne vil sætte spørgsmålstegn ved, om man fremover vil kunne opleve foråret, sådan som Botticelli beskriver det.

Ifølge den tyske avis har aktivisterne inden aktionen sikret sig, at deres aktion ikke ville beskadige værket.

Aktivistgruppen Ultima Generazione har tidligere gjort sig bemærket med en aktion, hvor de med bannere protesterede mod de menneskeskabte klimaforandringer under en operaopførelse i Rom.

Politi advarer om flere aktioner

Aktionerne har sat museer i alarmberedskab. Ifølge britisk politi er det sandsynligt, at klimagrupper også fremover vil have højtprofilerede kunstværker i Storbritannien som mål for aktioner.

Politiet opfordrer museer og gallerier med kostbare samlinger til at »åbne for de nødvendige fordringer af sikkerheden«.