Anne Sophia Hermansen: Der er mandefald blandt magtfulde mænd – tv-serie om nyrige narcissister lærer os hvorfor

»Exit« viser os et derangeret univers, men den norske dramaserie rummer på interessant vis nøglen til en forståelse af tidens mange #metoo-sager og sexismedebatten. Den giver os et indblik i, hvordan magt korrumperer sindet, og hvordan hævn ikke alene er en ret, der skal nydes kold. Eller alene for den sags skyld.

»Man begynder at undre sig over, hvordan disse klovnede mennesker overhovedet har kunnet indtage magtfulde embeder, når såvel begavelse som empati virker så udfordret, og »Exit« viser da også værdien af et godt old boys network – de fire superegoer understøtter hinanden i børsspekulation og deler så gevinsten, mens de fortæller hinanden, hvor geniale de er,« skriver kulturkommentator Anne Sophia Hermansen om den norske tv-serie, der er baseret på beretninger fra norske finansfolk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fra »Exit«
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man kan i øjeblikket se anden sæson af den norske dramaserie »Exit« om fire aktiemilliardærer og deres ekstreme livsførelse. Serien er ikke kun underholdende, men også et studie i, hvad magt gør ved mennesker, og ikke mindst er den interessant i forhold til de aktuelle diskussioner om #metoo. Den handler nemlig også om kvindehad, om værdien af stærke netværk – og om kvinders manglende kærlighed til sig selv.

Både første og anden sæson er baseret på samtaler med norske finansfolk og er altså ikke fri fantasi. Det gør det selvsagt mere skræmmende at følge de fire nyrige narcissisters færden i en verden, hvis småborgerlige normer selvfølgelig ikke gælder for dem. Alle menneskelige trafikregler er suspenderede, og deres trofækoner behandles kun marginalt bedre end de prostituerede, som er fast inventar ved deres dionysiske drukgilder, toppet med viagra, narko og dummesnak.

»Magt forstærker vores iboende egenskaber og gør os altså ikke til en anden end den, vi er, men lige præcis til det røvhul – eller heltinde – vi er.«


Eller nej, det gør de faktisk ikke. Ægtefællerne til Henrik, Adam, William og Jeppe behandles som luksusslaver med ret til designertøj, Botox og silikonebryster – og pligt til at udholde mandens eskapader og nedladenhed. Hvorfor tager de ikke deres gode tøj og går, tænker man, og det er der da også en enkelt, der gør. Hermine bliver sæsonens heltinde, som beslutter sig for at trække tæppet væk under eksmanden, Adam, hvis formue baserer sig på ulovlig insiderhandel.

De resterende koner udholder vanviddet i erkendelse af, at de ikke vil kunne opretholde den samme livsstil alene, men også fordi de hjemmefra er blevet indpodet den forståelse, at kvinder er underlegne i forhold til mænd. Beklager de sig over en voldelig mand, klynker de, og gør de opmærksom på ydmygelser, får de at vide, at de skal tåle dem. Hvorfor egentlig?

Ind med modermælken

Det mest interessante ved anden sæson er, at forældregenerationen er inddraget. Her får vi skåret ud i pap, at hovedpersonerne ikke har deres kønsforståelse fra fremmede. Ja, at ydmygelser og vold endda skal betragtes som en form for kærlighed. Respekt for menneskets værdighed er tydeligvis ikke kommet ind med modermælken, og det er kvindernes selvrespekt heller ikke.

»Exit« er naturligvis et derangeret univers, men serien rummer på interessant vis nøglen til en forståelse af tidens mange #metoo-sager og sexismedebatten. Den giver os et indblik i, hvordan magt korrumperer sindet – i al fald lige indtil nogen ikke længere vil finde sig i ydmygelser og aggressivitet og begynder at yde magtfuldkommenheden modstand. Det kan ske i hjemmet, men også på arbejdspladsen og i den offentlige debat, som vi har set det de seneste måneder.

Som professor Mary Beard forklarer i »Kvinder og magt«, har magtfordelingen mellem kønnene dybe historiske rødder, og hvis der skal ske en ændring, kræver det en kulturel revolution, det vil sige et opgør med magtstrukturer og med vores forestillinger om køn, herunder et selvopgør.

Den revolution foregår lige nu for øjnene af os, og vi er vidne til pinagtige demaskeringer af den ene magthaver efter en anden. Magthavere, som åbenbart ikke har været vant til modstand eller kritiske spørgsmål og derfor ikke kan svare på selv banale henvendelser eller redegøre for, hvad de lavede i går, endsige til fester.

Man begynder at undre sig over, hvordan disse mennesker overhovedet har kunnet indtage magtfulde embeder, når såvel begavelse som empati virker så udfordrede, og »Exit« viser da også værdien af et godt oldboys’ network – de fire superegoer understøtter hinanden i børsspekulation og deler så gevinsten, mens de fortæller hinanden, hvor geniale de er.

»Exit« viser, at der findes en vej ud af dårlige magtrelationer. Og at endestationen er nået for magtens dinosaurer. Den er en tv-serie lige til tiden og tidsånden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Fra »Exit«.

Samtidig viser serien, hvor dårlige kvinder er til at hjælpe hinanden, og hvordan de i stedet fastholder hinanden i dysfunktionelle mønstre og i at blive målt på parametre som alder, vægt og udseende. »Hvem vil nu have en 36-årig enlig mor,« spørger en af kvinderne ulykkeligt, mens den anden fortæller om værdien af silikone og skønhedsbehandlinger. Må man anbefale en uddannelse og selvstændig indtægt? Man kunne også sige tillykke med skilsmissen og med muligheden for et værdigt liv.

Kun figuren Hermine træder i karakter som badass og teamer op med en anden kvinde, og snart går de i gang med at få skovlen under eksmanden. Hævn er bestemt ikke en ret, der alene skal nydes kold. Eller alene, for den sags skyld.

Batwoman slår Jokeren

Det er ikke uden grund, at hun møder op til et maskebal forklædt som Batwoman, og man kan her drage en parallel til, hvad forskningen viser, at magt gør ved én. Ifølge Berkeley-professor Dacher Keltner afslører magt, hvem vi er, når vi ikke lægger en social dæmper på os selv. Magt forstærker vores iboende egenskaber og gør os altså ikke til en anden end den, vi er, men lige præcis til det røvhul – eller den helt/heltinde – vi er.

Eksmanden kommer således udklædt som en af populærkulturens største psykopater, nemlig Jokeren, og kender man sine superhelte og -heltinder, ved man godt, hvem der ler sidst.

»Exit« viser, at der findes en vej ud af dårlige magtrelationer. Og at endestationen er nået for magtens dinosaurer. Den er en tv-serie lige til tiden og tidsånden.

Exit kan streames på dr.dk. Både sæson et og to.

LÆS MERE