Teaterinstruktør: Lighed er ikke, at de hurtige skal binde deres snørebånd sammen, så alle bliver lige langsomme

Vis mig din socialklasse, og jeg skal sige, hvor du ender. 22 børn fra forskellige samfundslag står på scenen i »Mod Alle Odds«, der sætter fokus på, hvor meget vores udgangspunkt betyder for resten af vores liv. »Vores børn skal opleve, at vi har en åben samtale om det, så de ikke går og skammer sig,« siger instruktøren.

Teaterinstruktør Tue Biering har svært ved at tale om sociale klasser. Derfor insisterer han på, at vi gør det
»Jeg er en af dem, der har svært ved at købe en ny bil, især en flashy en, fordi jeg tænker på, at der er andre, der ikke har råd«. Teaterinstruktør Tue Biering har svært ved at tale om sociale klasser. Derfor insisterer han på, at vi gør det Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Statistisk set får Jaffa et hårdt liv.

Hans forældre er indvandrere, moderen er uden for arbejdsmarkedet. Økonomisk tilhører de underklassen.
Omvendt står det til for Conrad, der er født i en kernefamilie fra overklassen. Efter al sandsynlighed vil også han tjene gode penge som voksen.

Begge børn står pt på scenen i forestillingen »Mod Alle Odds«, der spiller på Betty Nansen Teatret. Men i virkelighedens verden tilhører de hver deres sociale klasse, som er så afgørende for, hvordan vores liv bliver.

Hvis du synes, at det lyder forsimplet, så lyt lige til statistikkerne: Børn fra brudte familier bliver mere syge, har lavere selvværd og får flere problemer end børn fra kernefamilier.  Næsten 40 procent af underklassens børn er uden uddannelse som 26-årige. Omvendt er det kun 10 procent af overklassens børn, der falder ned i en lavere social kaste.

22 børn, der dækker et repræsentativt udsnit af befolkningen står på scenen i Mod Alle OddsFelix Alegre, 12 år. Ronja Tillebeck, 13 år og Thea Godskesen, 10 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Og så er der de andre statistikker. Dem, der handler om, hvordan vi har det: 6 ud af 10 danske skoleelever oplever således ugentligt eller oftere, at deres forældre ikke har tid til at tale med dem. Hver fjerde barn har oplevet vold i hjemmet.

Og det er altsammen med til at skabe den person, vi bliver senere hen.

»Det er det, der er så skræmmende,« siger forestillingens instruktør  Tue Biering, der også mener, at det er svært at tale om. Af samme grund er det helt nødvendigt.

»Engang diskuterede vi om Gud havde bestemt det hele for os på forhånd. Nu taler vi om, hvorvidt statikkerne har. Men det er meget svært at sige, at »jeg har et bedre udgangspunkt end du har«. Eller »du er dårligere stillet end jeg er«. Jeg tror bare, at det er ret nødvendigt«.

Et mareridt med 22 børn fra den kreative klasse
Hvis man kender Tue Biering, ved man, at han gerne taler om det, man ikke må.

I »Rocky« undskyldte han sig over for højrefløjen og lod den racismeanklagede DFer Cheanne Nielsen gå på scenen og forklare sig. I »Hadets sange« lod han fem netkrigere sige alt det om verden, som de normalt ville skrive på internettet sorteste chat-fora.

»Mod Alle Odds« adskiller sig ved at være en forestilling, der udelukkende har børn på scenen i rollerne som sig selv - og som dem, de efter al sandsynlighed, vil blive. Hvis det altså står til statistikkerne.

Mikael, der er søn af en SOSU-assistent og en bygningskonstruktør, forbliver således i arbejdsklassen og ser kun sin familie til højtiderne. Thea, der er født ind i den øvre middelklasse, bliver til gengæld anerkendt forsker - og barnløs.

Tue Biering, teaterinstruktør

»Lighed er jo ikke, at alle skal være ens. Du kan ikke bede de smukke om at gå rundt med en papirspose over hovedet eller sige, at dem, der er hurtige, skal binde deres snørebånd sammen, så vi alle løber lige stærkt«


»Jeg var sindssygt berøringsangst over at gå ind i det her. Det værste, der kunne ske var at der stod 22 børn fra den kreative klasse og skulle agere hele befolkningen«, siger Tue Biering, der brugte lang tid på at finde børn, der kunne og ville være med.

Til hans egen overraskelse havde han dog mindste lige så store udfordringer ved selv at åbne for emnet.

En ny bil er for meget
»Jeg er konstant martret af dårlig samvittighed over, at jeg har de privilegier, jeg har. Jeg er en af dem, der har svært ved at købe en ny bil, især en flashy en bil, fordi jeg tænker på, at der er andre, der ikke har råd. På en eller anden måde plages jeg altså selv af at have så godt et udgangspunkt, at jeg er bedre stillet end andre,« indrømmer instruktøren, der også nogen gange siger, at han er opvokset i en kælder på Nørrebro. Selvom han og familien flyttede til Frederiksberg, inden han fyldte 2 år.

»Vi vil vel gerne bilde os ind, at alle har lige muligheder i dag. Også selv om de færreste tror, at det passer. Men det er jo brutalt at sætte ord på, at der er børn, der formentlig kommer til at klare sig bedre end andre«.

Vis mig din socialklasse, og jeg skal sige, hvor du ender. 22 børn fra forskellige samfundslag står på scenen i »Mod Alle Odds« Fold sammen
Læs mere

Når vi alligevel skal tvinge os selv til at tale om det, er det for at undgå at skabe parallelle virkeligheder, siger Tue Biering. Vi bliver nødt til at forholde os til at vi er forskelige. Det var samme pointe som i »Rocky«, faktisk.

Alle har dårlige odds
»Vi er forskellige, men vores børn skal opleve, at vi har en åben samtale om det, så de ikke går og skammer sig. I virkeligheden handler denne forestilling ikke så meget om klasser, som om at vi alle har vores at kæmpe med. At vi har alle odds imod os«.

Med andre ord, så handler det også om at definere lighed, siger Tue Biering. Vi skal nemlig ikke bilde os selv ind, at alle kan blive supermodeller eller fodboldspillere.

»Lighed er ikke, at alle skal være ens. Du kan ikke bede de smukke om at gå rundt med en papirpose over hovedet eller sige, at de, der er hurtige løbere, skal binde deres snørebånd sammen, så alle løber lige langsomt. Det handler i højere grad om at sikre en social mobilitet, så alle kan få et godt og værdigt liv uanset udgangspunkt«.

Lidt ligesom Jaafar. I forestillingens slutning hører vi, at han trodser statistikkerne. At hans personlige og sociale kompetencer kan betyde, at han får et lederjob. Men der er selvfølgelig altid et »men«. Også, når det kommer til statistikker.

»Der er bare det, at jeg kommer fra underklassen«, siger Jaafar. »Det betyder statistisk set, at jeg ender som bandeleder«.

»Mod Alle Odds« vises på Betty Nansen Teatret indtil den 2 februar. Læs Berlingskes anmeldelse her.