Tænk, at nogen stadig skriver den slags operaer!

»Schlagt sie tot!« på Malmø Opera er et stykke verdenshistorie fortalt med vidunderlig varme og billedskønne optrin.

»Papir er taknemmeligt«, tænker man måske – men den nye satsning på Malmø Opera er faktisk så flot. Foto: Jonas Persson Fold sammen
Læs mere

Reformationens iværksætter er i livsfare. Vennerne har forladt den synkende skude og overladt verdens frelse til Martin Luther selv.

Så historiens mest egensindige munk bliver stadig mere fortvivlet og kræver forfærdende nok også de lidt for frihedshungrende bønder slået ihjel!

Malmø Operas opsætning af »Schlagt sie tot!« er historien om den hårdt prøvede og hårdt prøvende Martin Luther – lige fra hans første oprør mod kirken til hans død på en meget forandret klode.

Dramaet med den mageløse musik af danske Bo Holten og den lige så tjekkede tekst af Eva Sommestad Holten hører ganske enkelt til en ellers alt for glemt genre inden for operaens verden.

Tilhørerne i det ubærligt smukke hus en halv times kørsel øst for København får ikke »bare« en aften med godt håndværk og flotte optrin fra første til sidste tone.

Historien om Martin Luther fortælles også med en helt bestemt slags patos i den bedste betydning – med en romantisk begejstring og næsten barnlig besyngelse af heltens udfordringer fra vugge til krukke.

Alt er bare i orden

Dietrich Henschel fra Tyskland er overladt den store rolle som verdens første protestsanger og har kun velsyngende typer omkring sig:

Thomas Volle som humanisten Melanchton, Jakob Högström som bibliotekaren Spalatin, Stefan Dahlberg som selveste Erasmus af Rotterdam, Reinhard Hagen som Lucas Cranach med alle portrætterne og vores helt egen Inger Dam-Jensen som malerens hustru.

Plus det løse.

Alt er bare i orden på Malmøs scene. Instruktionen ved Peter Oskarson fungerer helt fint. Det store orkester gløder under Patrik Ringborgs ledelse. Ingen i det næsten lige så store kor overspiller på nogen måde eller gør sig til.

Hvis dét fortsætter, hvis alt klapper som ved forestillingen torsdag aften, hvis alle synger og spiller lige så dejligt hele vejen til 1. juni – så står operahuset med danske Michael Bojesen i spidsen med en succes af de større rent kvalitativt.

Og ingen i nyere tid har vel set en smukkere scenografi end Peter Holms visualisering. Komplet med ædle kostumer fra munkenes dragt til aristokratiets overflod af pelse og karminrøde kjoler. Selv de meget store fotostater af Cranachs berømte malerier får rent faktisk en slags mening i aftenens løb.

Det hele kan have noget »Ben Hur« over sig. Eller for kenderne: Det har noget »Ben Hur« plus en rem af Paul Hindemith over sig. Bo Holtens musik er klog uden fremmedgørende effekter og tidssvarende uden påtaget modernisme.

Store dele af værket bygger på Martin Luthers egne melodier med hele renæssancens klare og karske stil. Melodierne væver sig ind og ud af hinanden og bæres helt bogstaveligt af en bølge inspireret af Richard Wagners uendelighed.

Ikke så få af optrinene ejer endda både en musikalsk genialitet og komik af de decideret himmelske – som da operaens relativt få kvinder helt uventet kaster sig over en vældig lærd vise om livet med sild i tønder. Folk både gyser og griner lidt med Martin Luthers fortrædeligheder gennem de tre timer.

Det er underholdning på et intelligent plan og historisk formidling på et tilpas kulørt plan. Giv familiens halvstore børn en aften i operaen, og advar dem eventuelt om de gigantiske tordenvejr og synet af livagtigt hængte oprørere undervejs.

En anden tænker bare: tak! Verden står endnu! Historier kan altså stadig fortælles gedigent og følelsesfuldt.

»Schlagt sie tot!«. Opera af Bo Holten og Eva Sommestad Holten. Spiller på Malmö Opera igen 26. maj, 28. maj og 1. juni.