Radio- og TV-nævnet fastholder afgørelse: Loud skulle vinde DAB-kanalen

Trods massiv kritik af processen og politisk opbakning bag Radio24syv, står Radio- og TV-nævnet ved sin vurdering. En netop udsendt skrivelse indeholder mindre indrømmelser. Ingen er dog så alvorlige, at nævnet vil ændre sin beslutning og lade udbuddet gå om.

Den omdiskuterede udbudsproces om den kommende DAB-kanal blev vundet af radiokanalen Loud. Siden fik nævnet 86 spørgsmål fra Radio24syv, dk4 Radio og Loud. På billedet ses Louds initiativtager, Martin Brandt Larsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Der er ikke noget at komme efter.

Så kort kan det siges, efter at Radio-og TV-nævnet fredag eftermiddag har offentliggjort sine svar på de spørgsmål, som både Radio24syv, Loud og dk4 har sendt efter den omdiskuterede udbudsrunde om den kommende DAB-kanal.

Processen har udløst massiv kritik fra en lang række eksperter, der blandt andet undrer sig over, at økonomien vejede så tungt i nævnets afgørelse. De har også påpeget det besynderlige i, at Loud fik lov til at deltage i processen, selv om nævnet på forhånd havde sået tvivl om, hvorvidt radioen overhovedet lever op til minimumskravene.

Men ingen af delene får altså Radio- og TV-nævnet til at ryste på hånden. Loud er den rette vinder af sendetilladelsen til den nye digitale radiokanal.

»Spørgsmålene har ikke givet Nævnet anledning til at ændre sin vurdering. Nævnet finder derfor fortsat, at det er realistisk, at Loud vil opfylde minimumskravene til public service-virksomhed,« hedder det.

Her hejser Radio24syv flaget for sidste gang:

 

Mindre indrømmelser fra nævn

Ifølge svarene, der blev offentliggjort på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside fredag eftermiddag, er der enkelte indrømmelser. Blandt andet er revisionsvirksomheden KPMG kommet med en »tilføjelse til opsummeringen på LOUDs budget«.

Punktet handler om, hvorvidt Loud har tillagt fradrag for moms på visse poster. Her er åbenbart nogle udeladelser i budgettet,  hvilket medfører en budgetusikkerhed, der »ikke vurderes fuldt ud reflekteret i ansøgningen«, som man skriver.

»Hvis Nævnet havde været bekendt med disse oplysninger ved vurderingen af LOUDs budgets kvalitet og realisme, kunne dette have ført til en lavere pointtildeling for dette specifikke underkriterie til skønhedskriteriet om »ansøgers plan for driften«,« skriver nævnet, der dog understreger, at »dette ikke ville have ændret det samlede resultat for kriteriet »ansøgers plan for driften««.

Med hensyn til de beregningsmetoder, der betød, at ansøgernes økonomiske bud blev vægtet meget højt, har nævnet heller intet at klandre sig selv.

»Evalueringsmodellen, herunder den matematiske formel for lineær interpolation, fremgår af udbudsmaterialet,« skriver nævnet og konkluderer: »De stillede spørgsmål har ikke givet Nævnet anledning til at ændre sin vurdering af de indkomne bud i forhold til dette kriterie.«

Nævn skal undersøge nævn

En tredje meget omdiskuteret ting har været Louds samarbejde med en række kulturaktører.

Ifølge Louds programbeskrivelse får Roskilde Festival, teatret Mungo Park og spillestedet Vega deres egne programmer, hvilket er blevet kaldt dybt konkurrenceforvridende og har skabt undren andre steder i kulturlivet.

Også her fastholder nævnet, at alt er godt.

»Co-produktioner og partnerskabsmodeller er ikke ukendt for Nævnet og strider ikke mod udbudsmaterialet eller gældende regler herunder sponsoreringsreglerne,« skriver man.

Det store postyr omkring DAB-udbuddet har fået flere politikere til at kræve, at processen går om. Torsdag aften udsendte Kammeradvokaten et notat, der fastslog, at dette kun kunne lade sig gøre, hvis der var »sket væsentlige fejl i vurderingen« af ansøgerne til radiokanalen, som kunne føre til en ny vinder.

Det er ifølge Kammeradvokaten i sidste ende Radio- og TV-nævnet, der skal tage stilling til, om der er begået så alvorlige fejl, at tilladelsen skal kaldes tilbage.

Det mener nævnet ikke, at der er.

Opdateres ...