De københavnske museer og kunsthaller læner sig viljestærkt op ad de strømninger, som lige nu optager kunstscenen både her til lands og internationalt. Det drejer sig om kærlige og rå skub til vores opfattelser af religion, trivsel, identitet, køn og hyldester til kunsthistoriens mere eller mindre velbevarede hemmeligheder. Årets kåringer går til de museer, der har ramt tidsånden på kornet.
Afstemningen er slut. Tak for din stemme. Vinderne i Byens Bedste afsløres på Berlingske.dk 8. september.
Læs om alle de nominerede herunder.
Statens Museum For Kunst

Statens Museum for Kunsts udstilling »Det røde atelier« blev en af årets helt store publikums- og anmelderbaskere – også herfra, hvor Birgitte Ellemann Höegh gav udstillingen, der gik ind til benet af ovennævnte ene værk af Henri Matisse, seks stjerner. Vi kommer på ingen måde uden om nationalgalleriet i år, der nu med sin nye direktør, Astrid La Cour, skal slå nye vingeslag for husets samling, der sidste år også hev en af forrige århundredes superstjerner Carl Bloch op af magasinerne og fik landets opmærksomhed på grund af et maleri, de havde fundet i de græske gemmer efter 90 års forsvinden.
SMK holder et væld af inkluderende workshops, for eksempel sprogskoler, og inviterer på 10. år landets unge og ældre gæster inden for til gratis fredagsarrangementer, der strækker sig hele vejen op til »Europæisk kunst fra 1300 til 1800«-samlingen og ned til skulpturgaden med drinks, talks og musik.
Sølvgade 48-50, 1307 København K
Louisiana

Museet i Nordsjælland ved om nogen, hvordan man bygger en gedigen udstilling op med stærke greb om den internationale moderne kunst. I efteråret 2022 fik Louisiana med »Det kolde øje« forvandlet hele Sydfløjen til et godt brøl fra det sprudlende kunst- og kulturliv i 1920ernes Weimarrepublik og lærte os gennem 600 værker periodens »Neue Sachlichkeit«-kunstnere at kende.
Samlingen har fat i tidsånden og indkøbte nylig et ømt videoværk om stofbrug, »Lost Memory«, af den anerkendte amerikanske fotokunstner Nan Goldin, der havde hovedrollen i en af årets Oscar-nominerede dokumentarfilm »All the Beauty and the Bloodshed«. Lige nu vises en retrospektiv udstilling med islandske Ragnar Kjartansson, der med sit absurde portræt af den vestlige manderolle væltede Berlingskes anmelder omkuld.
Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk
Den Hirschsprungske Samling

Den Hirschsprungske Samling har med udgangspunkt i egen samling sat bevægende, betydelige, smukke og dystre soloudstillinger op i det lille kunsttempel fra 1911. Tilbage i marts 2022 gjaldt det Bertha Wegmann, der malede navnlig kvinder fra sin venskabskreds klogt frem, og som er blandt de kunstnere, vi glemte at hylde i hendes samtid. Det samme gjaldt Anna Syberg, hvis vilde, innovative og nu falmede blomsterakvareller klæder museets intime sale – endnu en praksis, der gik hen og blev til en velbevaret hemmelighed.
Sådan var det ikke helt med Ejnar Nielsen, hvis hovedværker vi kender fra SMK. Med museets stort anlagte udstilling kom vi ud i alle hjørner af hans nådesløse tilgang til menneskekroppen, han samtidig malede pokkers smukt, sjæleligt følsomt og præmoderne frem i sine værker.
Stockholmsgade 20, 2100 København Ø
Copenhagen Contemporary

Copenhagen Contemporary, beliggende i B&Ws tidligere svejsehaller, er med sin umiddelbare volumen Københavns bedste kunsthal til at huse de helt store installationsværker. Heldigvis har kunsthallen også et godt øje for samtidskunsten og det unge publikum. Derfor har danskerne haft mulighed for at se et af Venedig Biennalen 2022's mest bevægende bidrag på Refshaleøen.
Det kom fra belgiske Francis Alÿs, der på 31 storskærme havde trukket børnelege fra alle poler af verden ind i salene – en homage til den frie leg, som vi af alle mulige årsager ser mindre og mindre til, og som kunstneren forsøger at fastholde lidt endnu. Og når vi nu er ved børnene, så er kunsthallen i gang med et fremadsynet projekt, hvor de inviterer børn fra socialt udsatte områder (i første om gang en institution på Nørrebro) indendørs for at komme tæt på og få greb om kunstoplevelser i en slags kunstfritidsklub med fokus på trivsel.
Refshalevej 182, 1432 København K
Charlottenborg Kunsthal

Måske er det eleverne på Det Kongelige Danske Kunstakademi, der også holder til i de gamle slotsbygninger, der gør deres indflydelse gældende. I al fald er Kunsthal Charlottenborg stærke i at ramme tidsånden. Også når de ikke udstiller elevernes afgangsværker eller viser deres Forårsudstilling.
Indtil for nylig har de haft besøg af den internationale komet Jeremy Deller, der med sit »Shitshow« både spidder og tager den britiske fællesskabsånd og identitet under kærlig behandling. Lige nu udstiller danske Alexander Tovborg i salene – eller rettere: han har ombygget dem til en kirke, sin egen kirke, som giver den klassiske kirke en ordentlig lammer. Her hyldes kvinden, Eva, i hans spirituelle udtryk, som uanset hvordan man vender og drejer det er et smukt rum at opholde sig i.
Kongens Nytorv 1, 1050 København K