Mens byen har været lukket ned, har vi hungret efter kreativ inspiration og åndeligt input udefra. Kunstmuseerne har stået klar med færdigkuraterede udstillinger, de har kunnet åbnet dørene op for i det øjeblik, det var tilladt. Men hvem har sat det stærkeste kunstneriske aftryk i det forgangne år?
Afstemningen er slut. Vinderne bliver afsløret 26. august.
Læs mere om alle fem nominerede:
»Sex«

Performanceværket »Sex« på Statens Museum for Kunst er så sært dragende og uden sidestykke, at det er et af årets største hit på den københavnske kunstscene. »Sex« er den tyske Venedig Biennale-darling Anne Imhofs filmede version af en 3,5 timer lang performance, hun opførte på Tate Modern i 2019, og som SMK fik verdenspremieren på i april. Værket er befolket af et slæng kølige unge normcore-klædte mennesker, der vikler sig ind og ud af hinanden og pludselig har så godt greb om deres publikum, at det er svært at forlade »seancen«.
Statens Museum for Kunst
Sølvgade 48-50, 1307 København K
»Mor! – Livets begyndelse«

Louisiana leverer en kontrolleret hvirvelstrøm af værker om moderskabet, hvoraf mange bliver vist i Danmark for første gang. Her er godt 150 værker, der tidsmæssigt strækker sig fra før vor tidsregning og frem til i dag, flot og homogent installeret med en ambition om hverken at dømme, tolke eller værdisætte moderskabet eller kunstnernes bearbejdelser af emnet. Det er i de værker, hvor moderskabet knirker eller rasler helt fra hinanden, at Louisianas udstilling for alvor bliver vedkommende. Tag til Humlebæk og find ud af, hvilke værker der bevæger dig. Måske du kan komme nærmere, hvor det er, dit moderskab står og presser sig på.
Louisiana
Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk.
»Our elastic arm hold in tight through the claouds«

Den franske konceptkunstner Laure Prouvost har åbnet op for alle sluser i sin fabulerende totalinstallation på Charlottenborg. Du kommer til at tabe pusten, må du forstå, og det er helt vidunderligt. For der er noget løssluppent, fjerlet og dybt eskapistisk over Laure Prouvosts værker. Helt overordnet er der en stærkt styret og skøn eskapistisk tråd at forfølge – måske væk fra alle bekymringerne om global opvarmning, overforbrug og pandemier. Jeg står tilbage med en følelse af en stærk opfordring til, at vi skal skide lidt på normerne, frigøre os – fra os selv – og tillade os at bevæge os ind i en anden tilstand.
Kunsthal Charlottenborg
Kongens Nytorv 1, 1050 København
»Sun and Sea«

Siden »Sun and Sea« af Rugile Barzdžiukaitė, Vaiva Grainyte og Lina Lapelytė blev vist og præmieret med en Guldløve på Venedig Biennalen, har den nok været den mest internationalt hypede performance. Vi fik lov til at opleve den i København i slutningen af maj. I langsomt, sløvt tempo, sysler strandgæsterne med alt det sædvanlige på en kunstig strand, alt imens bekymringerne om klimakatastroferne besynges i et smukt arrangement og giver os et umærkeligt og uhysterisk wakeupcall. 18 tons sand var blevet hældt ind i Copenhagen Contemporarys bageste hal, der var rammen om en helt unik kunstoplevelse.
Copenhagen Contemporary
Refshalevej 182, 1432 København K
»Kirchner og Nolde – til diskussion«

Sjældent har en udstilling skabt grobund for så hed en debat, navnlig her på avisen. Med udstillingen om de to tyske kunstnere, der to tog hul på ekspressionismen i deres hjemland, har Statens Museum for Kunst prikket til den kunstpolitiske diskussion om repatriering, appropriation, privileger, magt og racisme i en kolonial kontekst. Her giver SMK et bud på, hvordan en moderne udstilling kan se ud, hvis man har at gøre med to kunstnere, hvis menneskesyn er til diskussion. Den gamle diskussion om, hvorvidt det er muligt at adskille værk fra kunstner, er aktuel. Igen.
Statens Museum For Kunst
Sølvgade 48-50, 1307 København K.
Herunder kan du klikke dig rundt i kategorierne, og afgive din stemme.