Lille film løb med store filmpriser

De mindre, billige og skæve film stod stærkt, da landets filmkritikere uddelte Bodil-statuetter lørdag nat. Særligt »Holiday«, der er lavet af en debutant for et lille budget, fik stor hæder.

Isabella Eklöf foran holdet bag »Holiday«, der blev den helt store vinder ved Bodil-overrækkelsen lørdag aften Fold sammen
Læs mere
Foto: Tariq Mikkel Khan

»Er der overhovedet nogen herinde, der har set filmen?«.

Den svenske instruktør Isabella Eklöf virkede oprigtigt overrasket, da hendes film »Holiday« blev kåret som Bedste danske film, da filmkritikerne uddelte Bodil-statuetter lørdag aften.

Filmen er kun blevet set af 3000 biografgæster og ved premieren vakte en voldsom voldtægtsscene stor opmærksomhed. Men lørdag aften blev »Holiday« den helt store vinder.

Isabella Eklöfts spillefilmsdebut hjemtog således både prisen for Bedste film, Bedste kvindelige hovedrolle til Victoria Carmen Sonne og Bedste mandlige birolle til Lai Yde Holgaard, mens filmens fotograf, Nadim Carlsen, modtog prisen for Bedste fotograf.

Jakob Weiss, der vandt prisen for Bedste manuskript til Den tid på Året

»"I fortalte mig, at I havde spurgt to andre, før I hev fat i mig. Men når man tænker på, at jeg altid var femte eller sjette valg til skolens fodboldhold, så er det en ny værdighed, jeg har fundet mig der"«


»På trods af titlen er det ingen badeferie, Isabella Eklöf tager os med på i »Holiday«. Det er råt og perverteret. Men Eklöf dyrker ikke provokationen for provokationens skyld, Med »Holiday« serverer hun subtil  kapitalismekritik og modige, feministiske pointer i en æstetisk overlegen indpakning,« sagde instruktøren Lone Scherfig, der overrakte prisen til Eklöf, der blev kaldt »et multitalent, der har filmen i blodet«.

»Holiday« handler om den unge Sascha (Victoria Carmen Sonne), der tager til Tyrkiet for at mødes med sin kæreste Michael (Lai Yde), der vikler hende ind i et kompliceret magt-spil. I filmmagasinet Ekko har Eklöf selv beskrivet den som »en arthousefilm om en pige, der prøver at begå sig i en gangsterverden«. »Holiday« har budget på 11,5 millioner kroner, hvilket er småt for danske forhold.

Der var dog også hæder til større og mere etablerede navne lørdag aften. Jakob Cedergren modtog således sin anden Bodil-statuette i karrieren for Bedste mandlige hovedrolle i »Den skyldige«, mens prisen for Bedste manuskript tilfaldt Jakob Weis for manuskriptet til »Den tid på året«.

»I fortalte mig, at I havde spurgt to andre, før I hev fat i mig. Men når man tænker på, at jeg altid var femte eller sjette valg til skolens fodboldhold, så er det en ny værdighed, jeg har fundet mig der,« sagde Jakob Weiss med henvisning til filmens instruktør Paprika Steen og producent Mikael Rieks.

Prisen for årets Bedste ikke-amerikanske film gik til en Oscar-vinder i form af Alfonso Cuaróns »Roma«, mens Sean S. Bakers »The Florida Project« tog sig af prisen for Bedste amerikanske film. Prisen for Bedste dokumentar modtog Simon Lereng Wilmont for sin skildring af 10-årige Olegs barndom midt i den øst-ukrainske krigszone i »Olegs krig« – en barndom i krigens skygge.

Årets Sær-Bodil gik til oversætter Henrik Thøgersen for bl.a. sit arbejde med uoversættelige titler som »Deadpool 2«, mens leder af Filmskolens dokumentarinstruktøruddannelse, Arne Bro, modtog årets Æres-Bodil for sine mange års tro tjeneste for dansk film, særligt dokumentarfilmen. Henning Bahs Prisen for bedste produktionsdesign gik i år til Simone Grau Roney for hendes imponerende arbejde på The House That Jack Built«.