Legetøjsgigant lancerer kønsneutral dukke: »Alle børn – uanset køn – kan lære noget af at lege med dukker«

Den globale legetøjsproducent Mattel lancerer onsdag en kollektion af dukker, der skal give børn mulighed for at sammensætte lige præcis den dukke, de vil. Dukkens køn er ikke forudbestemt, og der er lagt op til, at dukken kan være mand, kvinde eller ingen af delene. Det kan blive en succes, spår kønsforsker.

»Legetøj er en afspejling af kultur, og da verden fortsat hylder kønsinklusion og diversitet, følte vi, at det var på tide at lave en kønsneutral dukkekollektion,« siger Kim Culmone, senior vice president hos Mattel Fashion Doll Design, om dukkekollektionen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mattel, PR

Dukker har ikke længere et køn. I hvert fald ikke dem, som legetøjsproducenten Mattel lancerer onsdag. Dukkerne er kønsneutrale, og det er op til det enkelte barn at sammensætte dukken – og bestemme om dukken skal være mand, kvinde eller overhovedet have et køn.

Kollektionen »Creatable World« indeholder seks forskellige dukker, der har hver deres hudfarve og sælges med to sæt hår og - ifølge Mattel - utallige stylingmuligheder. Dukkerne kan iklædes strutskørter, nederdele og flannelsskjorter, og det hele kan sammensættes, som barnet ønsker det.

Kim Culmone, senior vice president hos Mattel Fashion Doll Design

»I vores research har vi fået fortalt, at børn ikke ønsker, at deres legetøj dikteres af kønsnormer. Denne kollektion giver alle børn mulighed for at udtrykke sig frit, og det er derfor, den vækker så stærk genklang hos dem.«


Dukkekollektionen, der hedder »Creatable World,« indeholder seks forskellige dukker, der fås i forskellige hudtoner. Hver dukke fås med to forskellige slags hår og en række forskelligt tøj. En dukke kan købes for 300 kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mattel, PR.

»Legetøj er en afspejling af kultur, og da verden fortsat hylder kønsinklusion og diversitet, følte vi, at det var på tide at lave en kønsneutral dukkekollektion,« siger Kim Culmone, senior vice president hos Mattel Fashion Doll Design, i en pressemeddelelse.

Legetøjskollektionen bygger på et stort arbejde, hvor Mattel har arbejdet sammen med eksperter, forældre og læger – og ikke mindst børn.

»I vores research har vi fået fortalt, at børn ikke ønsker, at deres legetøj dikteres af kønsnormer. Denne kollektion giver alle børn mulighed for at udtrykke sig frit, og det er derfor, den vækker så stærk genklang hos dem. Vi håber, at Creatable World vil åbne folks øjne for, at alle børn – uanset køn – kan lære noget af at lege med dukker,« lyder det videre fra Kim Culmone.

I pressemeddelelsen bakkes Culmone op af den danske kønssociolog Cecilie Nørgaard:

»Det at lege med køn er en del af dét at blive til. På den måde kan børn nemmere finde ud af, hvem de er. Derudover kan det også bidrage til, at børn udvikler en rummelig forståelse af køn i forhold til andre menneskers alsidige identiteter,« siger hun.

Slut med lyseblåt og lyserødt

Allerede i 2014 stoppede den britiske stormagasinkæde Marks & Spencer med at sælge legetøj specifikt henvendt til drenge eller piger, og danske forhandlere er med på samme dagsorden. I 2013 gjorde Fætter BR og Toys”R”Us deres katologer kønsneutrale.

Karen Sjørup, kønsforsker

»Jeg tror, at det kun vil appellere til piger, da det stadig ligger i vores drengestereotyp, at drenge ikke leger med dukker.«


I inklusionens navn udkom Barbie, der ejes af Mattel, tidligere i år med en kollektion af dukker, hvor en sidder i kørestol, mens en anden har en benprotese. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mattel, PR.

Karen Sjørup, der bl.a. forsker i køn ved Roskilde Universitet, ser da også Mattels nye dukkeserie som en del af en større tendens i legetøjsbranchen.

»Det er åbenlyst, at markedet åbner sig for den slags, fordi der er så meget fokus på LGBT-bevægelsen, transpersoner og i det hele taget på folk, der lever med mere utydelige køn. Det er en del af den stigende identitetspolitiske kultur. Der er et opbrud i køn, som også er styret af kønsforskningen,« konstaterer hun.

Hijab-klædt Barbie og småbuttet Ken

Mattel selv har tidligere arbejdet med diversitet og inklusion. Den famøse Ken-dukke findes nu i udgaver med topmave og man bun, ligesom hans sidestykke, Barbie, nu også kan fås med kurver, i kørestol og iklædt hijab. Barbie er heller ikke længere kun en hvid pige.

»Vi er så glade for at kunne ære Ibtihaj Muhammad (amerikansk fægter og OL-deltager, red.) med denne unikke Barbie-dukke. Ibtihaj inspirerer kvinder og piger over hele verden til at bryde grænser,« skrev Mattel på Twitter gennem en officiel Barbie-konto, da de lancerede den hijabklædte Barbie-dukke.

Karen Sjørup tror, at Mattels nye dukkekollektion kan blive en succes.

»Børn vil se den som en spændende ting. Og den vil appellere til en interesse for design. Men samtidig tror jeg, at den kun vil appellere til piger, da det stadig ligger i vores drengestereotyp, at drenge ikke leger med dukker,« siger Karen Sjørup.