Barbie skal være astrofysiker og insektforsker

Barbie-dukkens ejer, den amerikanske legetøjsproducent Mattel, har indgået en licensaftale med National Geographic. Aftalen betyder, at Barbie fremover får job som blandt andet astrofysiker, polar marinebiolog og insektforsker.

Barbie som entomolog
Fremover rykker Barbie ind i pigeværelserne som videnskabskvinde i mandsdominerede erhverv. Hun vil blandt andet kunne købes som astrofysiker, eller som her entomolog (insektforsker). Foto: PR Foto, Mattel Fold sammen
Læs mere

Først fik Barbie runde former. Så dukkede hun op i forskellige etniske udgaver, og som videnskabskvinde i laboratoriumpåklæding. Hun er også set i både hijab og med regnsbuefarvet trøje sammen med en anden kvinde.

Nu kaster Barbie sig ud i et samarbejde med National Geographic om at skabe en produktlinje og indhold, som handler om at redde vilde dyr, om videnskab og forskning.

Det skriver virksomheden bag Barbie-brandet, den amerikanske legetøjsproducent Mattel, i en pressemeddelelse.

Barbie-dukken, der fylder 60 år i marts i år, har de seneste år gennemgået voldsom makeover i forsøget på at fastholde sin tilstedeværelse i pigeværelser rundt om i verden. Mattel har forsøgt at koble sig på en bølge inden for pigelegetøj, som gør op med forestillingen om kønsroller og kropsidealer, og at sætte den selvstændige kvinde i centrum. Mattel har selv kaldt Barbies nye jeg »et inkluderende brand«.

Astrofysiker og insektforsker

Med samarbejdet med National Geographic vil Mattel være med til at skabe opmærksomhed omkring jobområder, hvor kvinder i dag er underrepræsenteret, fremgår det af selskabets pressemeddelelse.

Barbie vil fremover kunne købes som zoologen, der redder vilde dyr, astrofysiker, polar marinebiolog, fotojournalist med special i den vilde natur og entomolog (insektforsker).

Med sig får de nye Barbie-dukker legesæt, som vil indeholde al den autentiske tilbehør, videnskabskvinderne har brug for. Det hele vil blive overvåget af et advisory board med kvindelige udforskere fra National Geographic og magasinet National Geographics chefredaktør, Susan Goldberg, som medlemmer.

»Barbie giver piger lov til at prøve nye roller gennem fortællinge ved at vise dem, at de kan blive alt, hvad de vil, og gennem vores partnerskab med National Geographic kan de forestille sig selv som astrofysiker, polar marinebiolog og andet,« siger Lisa McKnight, der er chef for Barbie-brandet hos Mattel, i pressemeddelsen.

Udover den fysiske dukke og tilbehøret vil relaterede programmer og indhold se dagens lys hen over året på Barbies Youtube-kanal.

Der går dog lidt tid, før dukkerne rammer butikkerne. Barbie som astrofysiker eller entomolog vil først være på hylderne i efteråret 2019.