Lego stormer frem på det tyske marked

Kranvogne og rumfartøjer har trukket Legos omsætning i Tyskland mod nye højder.

En Porsche 911-model fra Lego Technic var udstillet på en stor legetøjsmesse i Nürnberg i Tyskland den 29. januar 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Daniel Karmann/DPA/AFP/Ritzau Scanpix

Efter flere sløje år går det igen den rigtige vej for Lego på det afgørende tyske marked.

Ifølge analyseinstituttet NPD Group øgede den danske legetøjsgigant sin omsætning i Tyskland med næsten fem pct. i 2018, skriver Handelsblatt. Til sammenligning voksede det samlede legetøjsmarked kun med omkring to pct.

»Vi er stolte over at generere denne vækst,« lød det fra Legos tyske landedirektør, Frédéric Lehmann, da han i denne uge lagde vejen forbi en legetøjsmesse i Nürnberg.

I 2016 og 2017 tabte Lego markedsandele på det tyske marked, men ifølge Handelsblatt gik det så godt for koncernens legetøjssalg i 2018, at Legos tyske omsætning ramte det højeste niveau nogensinde i koncernens historie.

Lego vil først fremlægge mere detaljerede salgstal i forbindelse med offentliggørelsen af 2018-regnskabet. Men allerede nu står det klart, at det især er salg af legetøj i den dyrere ende, der har trukket Legos omsætning op.

En kranvogn til omkring 1.500 kroner lå ifølge NPD Group øverst på listen over de mest populære Lego-produkter. Andenpladsen gik til Millennium Falcon fra Star Wars-serien.

Virksomhedsejere solgte kun 9.764 enheder af rumfartøjsmodellen. En pakke koster dog over 5.000 kroner.

På legetøjsmessen i Nürnberg har Lego netop præsenteret en stor model af Liebherr-gravemaskinen R800, som består af 4.000 Lego-dele. Gravemaskinen vil kunne købes i skandinaviske butikker til sommer for omkring 3.500 kroner.

Fremgangen på det tyske marked er særdeles opmuntrende for den danske legetøjskoncern.

I første halvdel af 2018 faldt Legos omsætning med fem pct. til 14,3 milliarder kroner sammenlignet med 14,9 milliarder kroenr i første halvår 2017. Driftsresultatet faldt fire pct. til 4,2 milliarder kroner.