Hvilket sted i København holder du mest af?
»Nørrebro, hvor jeg bor, og hvor alle mine venner bor. Det er der, min hverdag er, og et kvarter, jeg kender ud og ind.«
Hvad fascinerer dig ved Gammel Strand?
»Området har en super interessant historie – også når det kommer til forskellige kvindekarakterer. Her stod fiskerkonerne og solgte deres mænds fangst. Det var for øvrigt dem, der senere lagde navn til ordet ‘rejekælling’. Hun var kvinden, der boede uden for Indre By, men som hver dag kom herind for at arbejde. Over for hende var der den privilegerede hattedame, som boede herinde i byen i et hus og var med i foreninger for velgørenhed. Det er en spændende kontrast, som også siger meget samfundet i det hele taget og om kunstverdenen. Jeg har bygget min udstilling »Walking Debt« op omkring de to kvindeskikkelser.«
Hvordan vil du beskrive Københavns udvikling i den tid, du har boet i byen?
»Jeg har boet her i 28 år, på henholdsvis Vesterbro og Nørrebro, så jeg har også været barn i København. Her er jo masser af grønne områder, så det har jeg været glad for. Jeg har også set, hvordan København har ændret sig helt utroligt meget. De seneste ti år, hvor jeg har boet på Nørrebro, er byen for alvor blevet gentrificeret. Kvarteret er blevet meget pænt og homogent med dyre bagerier, men med færre steder, hvor man kan hænge ud, uden at det koster for meget.

Det er trist, at huslejepriserne er steget så voldsomt, og at folk bliver presset ud. Og nu begynder Nordvest at blive gentrificeret og få fancy bagerier. Det er en ærgerlig udvikling, som er med til at gøre København kedeligere. Der er også kommet nogle store kontraster i byen for eksempel på Vesterbro, hvor der ligger et fixerum op ad et meget dyrt område. På et tidspunkt ved man jo godt, hvem der kommer til at tabe, hvis nogle i fremtiden ønsker at bygge boliger lige der.«
Færdiggør sætningen: Hvis jeg var overborgmester, ville jeg …
» … investere i flere herberger, studieboliger og almene boliger. Jeg ville også sætte et loft på antallet af lejligheder, der måtte lægges sammen. Alt for mange københavnere tror, at de skal have samme komfort og lige så meget plads, hvis de bliver boende i byen, som hvis de flytter til forstaden, men det betyder, at de små lejligheder forsvinder, og at flere bliver presset ud.«
Hvad mangler København for at blive verdens bedste by?
»På mange måder er det mageligt at være kunstner i København i forhold til andre steder, men det er stadig svært, fordi kvadratmeterne er så dyre. Så jeg ville ønske, at der var flere lejemål, som var til at betale. Lige nu har jeg atelier på Vermlandsgade på Amager, hvor vi er 45 kunstnere, der lejer os ind i energiselskabet AGAs gamle bygning. Her er priserne meget rimelige. Vi betaler mellem 1400 – 2.100 kroner om måneden pr. person, men vi ryger ud til december, fordi der skal bygges boliger. Det er den helt klassiske udvikling: Kunstnerne rykker ind, andre finder det attraktivt, og så kommer kapitalen og bygherren, der har en god historie om kunstnerne, som plejede at holde til her. Det er jo det, gentrificering handler om – og som jeg selv er en del af.«

Hvor går du ud i København – når du skal spise? Eller hvis du bare skal have en drink (eller flere)?
»Jeg kan virkelig godt lide brune værtshuse. Jeg nævner i flæng: Bo-Bi Bar, Palæ Bar, Café Nick. Mit uforbeholdne yndlingssted i hele København er Café Intime på Allégade på Frederiksberg. Der er noget internationalt og flamboyant over det sted, og så kan jeg godt lide, at de dyrker den gamle queerkultur. Og så er der mulighed for at synge – det kan jeg virkelig godt lide.«
Beskriv en perfekt lørdag i København
»Den havde jeg forleden, og den så således ud: Jeg mødtes med min veninde på Sjællandsgade Bad fra morgenstunden. Det er et særligt sted, som har eksisteret i mere end 100 år, og som har været fredet af Kulturarvsstyrelsen de seneste ti år. Det er drevet af frivillige. Jeg kan godt lide den tankegang – at det ikke er et sted, nogen tjener på. Samtidig er det super komfortabelt at besøge. Frokosten bestod af smørrebrød på Toldbod Bodega. Derfra på Café Nick og få en øl og så en fernisering på Simian Kunsthal, som er en nyt udstillingssted på Amager. Sådan en dag i København rummer det hele.«
Hvilke steder/bygninger ville du vise en udenlandsk gæst?
»Jeg har tit kollegaer fra udlandet boende, og jeg anbefaler altid Sjællandsgade Bad som den københavnerinstitution, det er. Vi skulle også forbi Palæ Bar – og eventuelt spise et stykke smørrebrød.«
Hvad ville du undgå at vise?
»Alle de kedelige konceptrestauranter på Vesterbro. Der er opstået en forfærdelig vane i København: Middage, hvor folk drikker naturvin, mens de også snakker om naturvin. Eller de sidder og spiser biodynamisk mad – og snakker om det. Jeg synes ikke, at man skal metasnakke om vin og mad. Jeg advarer tit mine udenlandske venner om, at København er et homogent, luksuøst sted, og at man nemt kommer til at opleve den type middage.«

Hvad skal københavnerne blive bedre til?
»At flytte ud af byen, hvis de vil have mere plads, frem for at slå lejligheder sammen. Jeg har også bemærket, at en del københavnere, måske særligt på Vesterbro, gerne vil fremstå socialt bevidste. De søger en såkaldt autenticitet og dækker sig ind under at være venstreorienterede. Jeg vil gerne komme med et eksempel. I en periode serverede jeg i et folkekøkken i Kødbyen. Det var tiltænkt hjemløse, men andre var også velkomne. Men på et tidspunkt kom der så mange højindkomstfamilier, som gerne ville have en autentisk oplevelse i det her folkekøkken. Til sidst stoppede de hjemløse med at komme, fordi det blev overtaget af de her familier. Så måske skal københavnerne også overveje, hvad de gør for hvis skyld.«
Hvad er dit åndehul i København?
»Vestre Kirkegård er et dejligt sted at gå tur. Den har den der store bro, der går mellem kirkegården og Carlsberg/Valby. Den er af træ og helt eventyragtig. Den rejser sig højt over banelegemet og har et flot svejset gitter. Den kunne også ligge i Queens i New York.«

»Hvilken københavnsk kulturinstitution besøger du oftest?«
»Jeg elsker at gå i biografen. Derudover må det være gallerier og udstillinger. Davids Samling er en af mine favoritter. Jeg arbejder på en højskole, hvor jeg underviser i keramik, og jeg tager tit mine elever med derhen. Der findes ikke bedre referencer. Og så er det gratis at komme ind.«
– og aldrig?
»Koncertsteder. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg bryder mig ikke om at gå til koncerter.«
Hvis du skulle en købe en ny lejlighed i morgen, hvor skulle den så ligge?
»Umiddelbart ville jeg sige i Nordvest, hvor mange af mine venner bor, men en del af mig vil også gerne bo ved vandet. Ikke Nordhavn eller et af de nye kvarterer, men gerne på Christianshavn.«