Jon Stephensen får millioner til sit ungdomsteater: »Vi skal som det første have en SoMe-medarbejder«

En af den nye scenekunstaftales vindere er Aveny-T på Frederiksberg, som over de næste fire år får otte mio. kr. til at fortsætte og udvikle sit arbejde med at skabe teater for unge. De unge har krav på kvalitetsteater, mener han.

Teaterchef Jon Stephensen har været vant til at måtte gøre det meste selv på Aveny-T. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Teaterchef Jon Stephensen lægger ikke skjul på, at han er en glad mand i dag.

»Jeg kan jo ikke være andet, når Aveny-T som stort set det eneste teater på Sjælland er blevet belønnet for det arbejde, vi har lavet for at skabe teater til unge,« siger teaterchef Jon Stephensen.

I forbindelse med den kommende teaterlovsrevision, som kulturminister Mette Bock, LA, landede en bred politisk aftale om i aftes, er teatret på Frederiksberg Allé klart en af vinderne. Otte mio. kroner er øremærket til teatret over de næste fire år.

Hvad der så skal ske, når de fire år er gået, er der endnu ingen, der har taget stilling til.

»Jeg havde selvfølgelig håbet på en mere permanent løsning, men nu må vi jo så bare bestræbe os på at gøre os fortjent til den,« siger Jon Stephensen.

Jon Stephensen drømmer om en ombyning af hele Aveny-T, så teatret kan blive en reelt væksthus for ungdomsteater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen.

Teatret er i forvejen støttet af Frederiksberg Kommune. Siden 2010 har kommunen ydet et årligt tilskud til teatrets drift i størrelsesordenen 3,5-4 mio. kr, og i år er man med en særbevilling oppe på fem mio. kr. til Aveny-T. At kommunen fortsat vil lægge penge i det frederiksbergske teater er en forudsætning for, at de otte mio. kroner, der følger med forliget, kommer til udbetaling. Men selv om Jon Stephensen skal have drøftelser med de lokale politikere, regner han med, at kommunen fortsætter sit engagement.

»Vi kommer heller ikke uden om, at vi skal søge fonde, for vi skal bruge i omegnen af ni millioner kroner om året for at kunne realisere det, vi gerne vil. I den forbindelse er startpengene fra staten enormt vigtige. Så skal resten nok følge med,« siger en fortrøstningsfuld teaterchef.

»De nye midler betyder, at vi kan intensivere vores arbejde, og skabe teater, der kan få unge i teatret,« forklarer Jon Stephensen, der har som mål, at 70 procent af teatrets tilskuere skal være mellem 15 og 34 år.

»Vi kan holde snuden i sporet,« forklarer han.

»I forhold til det samlede teaterudbud i København er vi det manglende bindeled mellem børne- og voksenteatret. Vi laver virkelig godt børneteater her i landet, men når man er færdig med at gå i teatret med bedsteforældre eller med far og mor, slipper teatret taget i de unge,« mener han.

Bindeled

Det er meningen, at erfaringerne med at få unge i teatret, skal komme hele dansk teater til gode, betoner Jon Stephensen. Men vi skal ikke bare have et teater som Aveny-T for at opdrage de unge til at blive gode teatergængere.

»Det teater, vi præsenterer for unge, skal have nøjagtig de samme kunstneriske ambitioner som voksenteatret. Det har de krav på. Der sker så sindssygt meget spændende i ungdomskulturen lige nu. Det vrimler med gode historier, man såmænd også kunne have brug for at opleve, selv om man er et voksent menneske.«

Jon Stephensen, teaterchef

»Det teater, vi præsenterer for unge, skal have nøjagtig de samme kunstneriske ambitioner som voksenteatret. Det har de krav på.«


Det var anmelder- og publikumssuccesen med teaterudgaverne af de to første sæsoner af den populære, norske ungdomsserie »Skam«, der inspirerede Jon Stephensens visioner om at gøre Aveny-T til et »kraftcenter« for ungdomskultur. Ikke bare med historier, der tager udgangspunkt i unges liv og erfaringer på scenen, men også i mange tilfælde med debuterende skuespillere på scenen og helt nye dramatikere som tekstleverandører. »Skam« vender tilbage til teatret, når tredje sæson dramatiseres efter sommerferien.

I november har man premiere på »Klædt af«, der tager udgangspunkt i hævnporno, deling af nøgenbilleder og andre digitale overgreb – inspireret af den såkaldte Umbrella-sag, hvor en lang række unge er blevet dømt for at have delt billeder af mindreårige, der havde sex.

»Der er jo ikke en eneste skoleklasse, hvor der ikke sidder en pige, der har være ude for noget lignende,« mener Jon Stephensen.

Helt grotesk

Jon Stephensen har gennem en årrække arbejdet på at gøre teatret klar til at blive et fuldt producerende et af slagsen. Frederiksberg Kommune har de seneste sæsoner investeret godt 40 mio. kr. i køb og renovering af teaterbygningen. Og teaterchefen drømmer om at bygge teatret om til et egentligt væksthus for teaterarbejdere og studerende med prøvescene og arbejdspladser. Et projekt, der vil koste 25 mio. kr., og som Jon Stephensen håber på at få realiseret via fondsmidler.

Det var succesen med teaterudgaven af den norske kultserie »Skam«, der inspirerede Jon Stephensen til at skabe et reelt ungdomsteater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pernille Højlund.

Spørger man den glade teaterchef, hvad de øgede driftsmidler fra scenekunstaftalen skal bruges på, ud over at kvalificere og intensivere det, man kan opleve på scenen, er Jon Stephensen ikke i tvivl.

»Indtil nu har vi været to medarbejdere, hvoraf jeg er den ene. Vi skal som det første have en SoMe-medarbejder, der kan tage sig af vores kommunikation med den unge på sociale medier. Det er jo helt grotesk, at et teater, der vil i kontakt med de unge, ikke har kunnet henvende sig til dem i øjenhøjde.«