Første coronaoffer i kulturen: »Hele dansk teater er i en meget alvorlig krise lige nu«

Fredericia Teaters konkurs markerer et før og efter coronavirus i dansk teater. Det mener flere eksperter. »Jeg frygter for mine kollegaer i branchen,« siger den tidligere direktør, der tror, at flere vil knække nakken.

Fredericia Teater har indgivet konkursbegæring. Det sker, efter at teatret har været nødt til at aflyse mange forestillinger på grund af coronavirus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker

At de danske teatre bløder gæster er ingen nyhed. Alligevel var mange nok overraskede, da virussen krævede sit første offer blandt de danske scener.

Fredericia Teater, som gennem mange sæsoner var en af dansk teaters helt store musikteaterproducenter, udsendte mandag eftermiddag en pressemeddelelse, hvori teatret erklærer sig konkurs. 20. marts skulle teatret have haft premiere på sin opdaterede version af den succesfulde forestilling »Shu-bi-dua – The Musical 2.0« hjemme i Fredericia, men manglende billetindtægter i forbindelse med aflyste forestillinger resulterer nu i det endelig dødsstød for det teater, som i slutningen af januar måtte fortælle offentligheden om et alvorligt underskud på 20 mio. kroner.

Nyheden har fået flere til at begræde udviklingen – og til at tale om et før og nu i dansk teater. En af dem er Rie Hammer, der er chefredaktør på online tidsskriftet Iscene.

»De store teatre styrtbløder, men kan formodentligt få hjælp af diverse redningspakker fra regeringen. De mindre teatre, dem uden driftstøtte og ikke mindst projektteatrene, lider hårdt nu. Jeg kan godt frygte, at flere mindre teatre bukker under – så vi må tale om et »før og efter«-teaterlandskab i Danmark,« siger Rie Hammer.

Hun suppleres af formanden for branchesammenslutningen Dansk Teater, Lars Sennels, teatredirektør for Vendsyssel teater:

»Det er så meget desto mere sørgeligt, at Fredericia Teater, der havde skabt alt fra bunden, må give op,« siger han og beklager desuden, at teatrets systematiske arbejde med musicalteatret ophører.

»Hele dansk teater er i en meget alvorlig krise lige nu. Dels mister vi billetindtægter på grund af aflyste forestillinger, men vi har også måttet aflyse prøver på forestillinger, der måske kunne spilles engang, når vi får lov igen. Vi er altså dobbelt ramt,« siger han. Dansk Teater har nu rettet en samlet henvendelse til Kulturministeriet med en række forslag til at afbøde de økonomiske problemer.

En forventet krise

Fredericia Teater var i krise i forvejen. Det københavnske teaterpublikum havde svigtet forestillingerne »Prinsen af Egypten« og »Tarzan«, som spillede i hovedstaden på henholdsvis Det Kongelige Teaters Gamle Scene og i Falconer Salen i forsommeren og efteråret.

Siden har teatrets bestyrelse kæmpet for at redde økonomien. I første omgang skilte man sig af med 18 medarbejdere – en fjerdedel af de ansatte. Teatret forhøjede sin kassekredit, og en tilbagebetalelsesordning blev etableret efter aftale med den ene af teatres bidragsydere, Fredericia Kommune – staten er den anden. Dette var dog ikke nok, efter at coronakrisen har lagt danske teatersale øde.

Der er stor ros til Søren Møller, der realiserede sin drøm med Fredericia Teater. Men teaterchefen brugte også flere penge på markedsføring end aftalt med bestyrelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Møller.

Ved budgetoverskridelsen var der stadig fuld tillid til teaterchef Søren Møller, men tingene ændrede sig. Søren Møller gik åbenbart enegang og købte flere reklamer end aftalt med bestyrelsen. Og så opsagde han sin stilling, som der står i pressemeddelelsen.

Søren Møller vil ikke selv fortælle om det overtrådte budget, men han understreger, at han frivilligt har fratrådt sin stilling.

»Jeg har taget konsekvenserne af noget, som jeg havde ansvaret for, og det synes jeg er naturligt,« siger Søren Møller og uddyber.

»Vores problemer begyndte i 2019, hvor markedet blev overmættet i København. Vi solgte godt i Fredericia og Aarhus men vi stod med to store forestillinger, der slet ikke solgte det, de skulle i København. Når du står med så store forestillinger, går det hurtigt ned af bakke. Af samme grund frygter jeg også for mine kollegaer i branchen og tror, at flere vil knække nakken. Selv dem, der overlever, vil være meget alvorligt mærket af corona«.

Et teater, der løftede lofthøjden i dansk teater

Med Fredericia Teater ude af billedet mister danske musicalteater en af sine væsentligste spillere.

Fredericia Teater stod bag nogle af dansk teaters mest succesfulde forestillinger de seneste sæsoner. På mange måder var teatret længe scenen, der overkom det umulige, fordi man satte sig for at bevise, at man sagtens kunne have store ambitioner, selv om man var et lille teater fra provinsen.

Ambitionerne rakte ud over Fredericias volde. Søren Møller, der var inspireret af amerikansk teaterproduktion, førte sine sejrrige tropper direkte ind i hovedstaden og udfordrede Københavns teaterliv.

Populære musicals i et unikt samarbejde med Disney-koncernen – titler som »Aladdin«, »Den lille havfrue« og »Klokkeren fra Notre Dame« – beviste, at et dansk teaterpublikum sagtens kunne lokkes inde i en teatersal i sommervarmen, hvis bare varen var den rigtige.

Med egenproducerede forestillinger som »Shu-bi-dua – the Musical« og »Seebach« slog teatret fast, at man godt kunne opsætte folkelige forestillinger med bred appeal og samtidig bevare kvaliteten.

Teatrets moderne leg med LED-skærme skabte desuden nybrud i dansk scenografi, og en aggressiv annoncering – få folk i teatret de første dage til at sprede budskabet – gjorde sin virkning.

Mandag aften var Facebook fuld af beskeder fra brugere, der hyldede Søren Møller for »modet til at gå efter den ultimative drøm«, som Pelle Koppel, direktør for Teater V, skrev. Hans kollega Lasse Bo Handberg, der tidligere var direktør på Teater Mungo Park i Kolding, skrev, at Fredericia Teater har »øget loftshøjden i dansk teater«.

Teaterforsker Stig Jarl fra Københavns Universitet er enig:

»Det er ulykkeligt, fordi Fredericia Teater har stået for produktion af kvalitetsmusicals, der har fået et stort publikum. Der har været meget fokus på Disney-delen – og det er da også vildt flot – men jeg synes, at det er mere interessant at se på produktudviklingen. Fredericia Teater har jo også arbejdet med mere eksperimenterende former og som jeg ser det, var det netop her, at der var chancen for at udvikle en ny dansk musicalproduktion«.

Coronavirussens første offer

Det er næppe forkert at sige, at Fredericia Teater har haft afgørende betydning med hensyn til at gøre dansk musicalteater bedre og sikrere. Teatret har haft stor indflydelse på genrens gennemslagskraft og udvikling.

Ved siden af de store og dyre forestillinger for de mange, dyrkede teatret helt bevidst også de smallere produktioner, der skulle vise danskerne bredden i den moderne musical. Teatres credo var, at man ikke ville spille forestillinger, som havde været vist på dansk grund.

Ambitionen var også, at Fredericia Teater skulle blive et epicenter for musicalproduktioner, der skulle videre ud i den store verden. Hvorfor overlade dette marked til Broadway og Londons West?

Teatrets chef var aktiv i internationale producentsammenhænge, og flere gange viste teatret sine forestillinger som showcases i udlandet i forhåbning om at slå igennem på det internationale musicalmarked – dog uden reelt gennembrud.

Et nyt, stort teaterhus på havnen i Fredericia skulle være stedet, hvor alle teatrets store drømme skulle gøres virkelige. Med det store underskud og den konkurs, der nu følger, forblev det en drøm.

Fredericia Teater har sunget sin sidste sang. Det er et hårdt slag for dansk musicalteater, der med teatrets chokerende hurtige kollaps har mistet en aktør, der længe kunne så meget, fordi man turde tro på, at man kunne, når man ville. Det kunne man også. Indtil man så ikke kunne mere.

Coronakrisen har krævet dansk teaters første offer. Det var dog en patient, som i forvejen led af livstruende sygdom.

»Lige nu er jeg ked af det. På mine egne og på teatrets og byens vegne. Jeg har brugt 20 år på at opbygge en gevaldig viden om musical, men som tingene ser ud lige nu, ved jeg ikke, hvad mit næste skridt bliver,« slutter Søren Møller.