Shu-bi-dua-musical: Fantasien er den røde tråd

31 af de mest elskede shub-numre er med i Fredericia Teaters »Shu-bi-dua – The Musical«. Men handlingen er ikke en gen- fortælling af den populære gruppes historie – den er fri fantasi.

Shu-Bi-Dua blev stiftet i 1973. Her er de på højden af succesen i 1979. Fold sammen
Læs mere

Der var engang en dreng, der hed Mick, som havde en frygtelig livlig fantasi. Han digtede de særeste historier om hvaler og mærkelige venner, der kun eksisterede i hans eget hoved. Til sidst kom han til psykolog og fik besked på at gøre alt for at undertrykke de vilde fantasier. Så blev Mick frygtelig kedelig, lige indtil han mødte en sød pige, som fik hans fantasi til at blomstre igen.

Det er i korte træk optakten til Fredericia Teaters nye, store musikforestilling »Shu-bi-dua – The Musical«.

»Selv om musicalen er en kærlighedserklæring til Shu-bi-dua og alt, hvad de har betydet for dansk kultur og pophistorie, så har vi meget bevidst valgt, at forestillingen IKKE skulle handle om Shu-bi-dua. Vi har, synes vi selv, digtet en rigtig god historie, hvor vi har kunnet integrere Shu-bi-duas sange på en naturlig måde,« siger teaterchef Søren Møller, der har bidraget til manuskriptet, som har Mads Æbeløe Nielsen som hovedforfatter og Shu-bi-duas forsanger, Michael Bundesen, med på sidelinjen.

Fantastisk flot

»Den røde tråd i forestillingen er, at vi skal passe på vores fantasi, og at der skal være plads til at være forskellige,« siger han.
Historien følger Mick gennem godt 10 år fra begyndelsen af 1970erne til midten af 80erne, samme periode som Shu-bi-duas første 10 vinylplader udkom.
»Det har været den vildeste bruttoliste at skulle vælge fra, og vi er landet på 31 hits, som, jeg tror, at 90 procent af vores publikum kender og elsker,« siger Søren Møller.

Forestillingens handling bliver en vild blanding af fantasi og virkelighed, hvilket ifølge Søren Møller har gjort »Shu-bi-dua – The Musical« til den teknisk mest krævende, Fredericia Teater hidtil har kastet sig ud i.

»Vi har udviklet en scenografi med store LED-baggrunddskærme og scenemøbler med en særlig overflade, så man digitalt kan ændre dem fra det ene øjeblik at være et stoppested og det næste en gulerod. Det bliver fantastisk flot,« lover han.