Danmark er et lille frisindet land, og Google skal holde op med at prædike calvinistisk krænkelsessludder – vi er vikinger

Kommentar: Google forsøger at bestemme over Ramasjangs indhold. Det må være en joke, tænker man, men nej. Det er den globale krænkelsessyge. En ideologisk pandemi, hvis eneste vaccine er sund fornuft, modstand og latterliggørelse.

»Vi oplever efterhånden hver eneste dag, at TV-udsendelser, folk, virksomheder eller kulturhistorien søges knægtet af folk, der ikke kan tåle at se på andet end en retoucheret virkelighed befolket af helligfranser, veganere, hørbukser, historieløshed og kønsløshed. Seneste har Google forsøgt at få has på Onkel Reje. Glem det,« skriver Berlingskes kulturredaktør Anne Sophia Hermansen. Søren Bidstrup

I går fjernede Google DRs Ramasjang-app. Årsag: DR formidler forkerte værdier til børn og unge, når der ryges lakridspiber i programmerne, og Onkel Reje tæsker ninjaer. Det opfordrer til rygning og vold.

Det må være en joke, tænker man, men nej. Det er den globale krænkelsessyge. En ideologisk pandemi, hvis eneste vaccine er sund fornuft, modstand og latterliggørelse.

Google, der nu har gjort det muligt at downloade appen igen, står tilbage med et forklaringsproblem. Hvad fanden bilder mastodonten sig ind?

Heldigvis har DR stået fast, og man kan undre sig over, hvad Googles danske afdeling egentlig laver, andet end at agere stikirenddreng for giganten, som tydeligvis ikke forstår kulturforskelle eller har humoristisk sans.

Selv om Google har trukket beslutningen tilbage, er sagen værd at hæfte sig ved, for det er næppe sidste gang, vi kommer til at opleve det.

Ligesom vi i forvejen hver eneste dag oplever, at folk, virksomheder eller kulturhistorien søges knægtet af folk, der ikke kan tåle at se på andet end en retoucheret virkelighed befolket af helligfranser, veganere, hørbukser, historieløshed og kønsløshed.

Reklamen, som Audi har trukket tilbage, fordi pigen med banen får brugere til at tænke på sex. Det siger nok mest om brugerne. FOTO: Audi

For eksempel har Audi for nylig måttet trække en reklame tilbage, fordi den viste en fireårig pige posere foran en rød Audi, mens hun spiste en banan. Det fik brugere til at tænke på sex, og da det åbenbart er den type mennesker, Audi lytter til, annullerede det tyske bilfirma kampagnen.

Det er bekymrende, at kampagner, TV-programmer, statuer, indhold i slikposer, ispinde med videre underkastes den samme syge censur. Den samme manglende evne til at orientere sig kulturelt og forstå, at vi ikke kommer af intet eller er født i går.

Og ja, naturligvis kan det af og til være nødvendigt at droppe udtryk eller objekter, så de mere flugter med en moderne virkelighed, og her er det bedagede ord »neger« eller statuer opstillet af despoter i et diktatur oplagte eksempler.

Men den kulturhistorisk åndsforladte pandemi »cancel culture« har generelt taget overhånd, og det er nødvendigt ikke bare at ryste på hovedet af de mange tåbelige sager, men at yde dem modstand.

Dels skal internationale mastodonter ikke redigere i en dansk virkelighed, ligesom øvrige virksomheder ikke skal outsource deres dømme- eller beslutningskraft til tilfældige brugere med en netforbindelse og Twitter-konto.

Danmark er et lille frisindet land, og Google skal ligesom Amazon og Facebook holde op med at prædike calvinistisk krænkelsessludder – vi er vikinger!

Forza, Onkel Reje.