Grav Bispeengbuen ned - men husk bilisterne undervejs

Konsulentvirksomheden Rambøll har vurderet, at anlægsarbejdet vil tage tre år, hvor det må formodes, at vejkapaciteten under anlægsarbejdet i bedste fald vil være halvdelen af den eksisterende. Tre år er lang tid, hvor 50.000 bilister dagligt skal leve med kraftigt forøgede rejsetider.

Bispeengbuen skal muligvis erstattes af en tunnel. Mads Joakim Rimer Rasmussen

I den seneste tid er debatten omkring Bispeengbuen igen blusset op. Der er nu angiveligt flertal for, at staten overdrager vejstrækningen til Frederiksberg og Københavns kommuner, hvilket har givet fornyet liv til de to kommuners drøm om at fjerne Bispeengbuen og i stedet lægge trafikken ned i en tunnel.

Bispeengbuen er oprindeligt et gammelt vejanlæg og tænkt som del af en ikke-gennemført trafikplan for København. Vejen er således skabt i en anden tid, og spørgsmålet er, om ikke netop tiden er løbet fra den 50 år gamle vejkonstruktion. Det er nok de færreste, der i dag anser Bispeengbuen som en forskønnelse af hovedstaden. Ikke desto mindre er vejen en vigtig og uundværlig hovedfærdselsåre ind og ud af København. Således benyttes strækningen hver dag af omkring 50.000 køretøjer.