Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Du kan indsende forslag til debatindlæg på debat@berlingske.dk.

Hov! Hvor blev cyklen af i hovedstadsudspillet?

Den grønne cykelkile fra Nørrebro til Frederiksberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Regeringen har lige fremlagt sin plan for, hvad der skal ske med hovedstadens infrastruktur og generelle byudvikling frem til 2030. Her savner jeg særligt ét ord. Cykel.

Ordet glimrer ved sit fravær og bliver ikke nævnt med et eneste ord i det ellers 42 sider lange udspil fra regeringen. Det fik da også Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, til at vende en gul tommelfinger nedad på Twitter. Han kritiserer forslagene for at gøre det mere attraktivt at køre bil frem for at satse på mere klimavenlige transportformer – som cyklen.

Jeg kunne ikke være mere enig med Klaus Bondam. Vi skal have mere fokus på cyklismen. Den københavnske cykelkultur har bragt meget godt med sig og en udbygning af den vil give mange forbedringer.

Først og fremmest er det sundt for dem, der hopper op på sadlen. Forskning viser, at bare en halv time på cyklen om dagen reducerer risikoen for at udvikle kræft eller hjerte-kar-sygdomme med 45 procent.

Dernæst er det også sundt for omgivelserne. Hvis flere tog cyklen frem for bilen, ville der være mindre luftforurening i København. Cyklen har også den store fordel som transportmiddel, at den hverken bidrager til støjforurening eller udleder mere CO2 til atmosfæren.

Hovedstadens mange cyklister trækker også international opmærksomhed til landet. Siden vi overhalede Amsterdam som verdens største cykelby, har vi fået omtale i New York Times og The Guardian, og Københavns brand som cykelby er også med til at trække et stigende antal turister til.

Men alt det kommer ikke af sig selv. Det kræver politisk prioritering. I Socialdemokratiet har vi de senere år støttet supercykelstier i hovedstadsområdet, Aarhus og Aalborg og også andre cykelprojekter rundt om i landet af flere omgange. Det har vi gjort som en del af forligskredsen bag »Bedre og billigere kollektiv trafik«, hvor vi gentagne gange har støttet kollektiv trafik og cyklisme udenom regeringen. Senest i oktober gav vi godt 100 millioner kroner til cykelstier. Det samme gjorde vi i 2017, og vi vil fortsat have fokus på den grønne transportform fremadrettet.

Et fremsynet hovedstadsudspil skal selvfølgelig også have fokus på cyklisme.

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet