Dansk erhvervspolitik er usynlig i valgkampen

Politikerne er nødt til svare på, hvor pengene til velfærd skal komme fra og dermed også, hvordan de vil sikre, at erhvervslivet fortsat har mulighed for at bidrage med anslåede 550 milliarder kroner, som danske virksomheder hvert år lægger i statskassen.

De to statsministerkandidater har langt fra nok fokus på erhvervslivet, hvis det står til Jens Aaløse koncerndirektør i TDC Group. Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Danske vælgere har overværet to statsministerdueller og partilederrunder i løbet af de seneste måneder uden at kandidaterne har løftet sløret for deres erhvervspolitiske visioner. Det er både ejendommeligt og sørgeligt at erhvervspolitik fylder så lidt, når forventningerne til fremtidens velfærd fylder så meget.

Politikerne er nødt til svare på, hvor pengene til velfærd skal komme fra og dermed også, hvordan de vil sikre, at erhvervslivet fortsat har mulighed for at bidrage med anslået 550 milliarder kroner, som danske virksomheder hvert år lægger i statskassen. Den væsentligste forudsætning for velstand i Danmark er et konkurrencedygtigt dansk erhvervsliv, som skaber arbejdspladser, bidrager til statskassen gennem skatter og afgifter, og leverer massive investeringer i infrastruktur. For TDCs vedkommende 3,5 milliarder kroner i investeringer i seneste regnskabsår og over 7.000 arbejdspladser.